Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag startar bilen är tomgången hög (kallstart) ca 1100-1200 varv stabilt. Men när motorn är varm pulserar den som på filmen. Inte alltid men för det mesta. Ibland tycker jag att det knäpper till som i ett relä innan det börjar pulsera men jag är ej säker. Någon som hat någon teori?

Volvo V70 2001
SPJÄLL
Ett klassiskt problem på tidiga P2'or.
Har du tur räcker det med att rengöra spjället.
om du har 2.4 sugis med 140 eller 170 hk.
Har du turbo sitter spjället under insuget och då är det pillrigt.
Det finns vätska för spjällrengöring, annars går det med t-röd eller dylikt.
När du ändå kikar på spjället, kolla även färgen på den etikett som sitter på undersidan av spjället och som man enligt uppgift lär kunna se med hjälp av en spegel. Det elektriska gasspjället på bilar i P2-generationen som din egen hade särskilt felbenägna gasspjäll av märket Magneto Marelli. Originalspjällen hade vit etikett och har sedermera i många fall bytts ut mot en variant med gul etikett som är bättre. Om du fortfarande har ett överlevande spjäll med vit etikett kanske det kan vara läge att byta, särskilt om rengöring inte hjälper. En god idé vore också att läsa ut eventuella felkoder om du har möjlighet till det.
Ja, det kan vara gasspjället. Om du ska rengöra riktigt är det bästa att ta bort spjället så att du kommer åt även bakom spjällporten. Då måste du även byta packningen till spjället. Den kostar runt 40:-.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]