Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag upplever att min Volvo xc70 2002 är vad man nu kallar det (svampig), finns det nån typ av styvare/hårdare dämpare? utan att det ska kosta skjortan? vad heter såna vart finns dom? jag är helt novis på detta, vore trevligt om det fanns nån som kan ge ett bra tips. Sen har jag kanske en konstig fråga: såg på en Volvo XC70 2015 dimljuset ser ut som 4:a ledlampor i, finns det nått sånt till Volvo XC70 2002? ser så bra ut, isåfall vart får man tag i det?
Har du Nivåmat på din bil? Där hjälper ju dessa till med att hålla höjden osv.
Led belysning på din typ som du beskriver är nog ytterst svårt att få till o dessutom olagligt....:-)
miniräknare skrev:Har inte nivåreglering.
I vilket läge upplever du bilen som "svampig"?

Om det är när du lastar tungt hjälper det att sätta dit nivåreglering bak (andra stötdämpare, andra fjädrar, på XC70 även annan krängningshämmare). Kostar dock en slant, särskilt om du köper nytt. Se här:

http://shop.bildeve.se/nivareglering-he ... c-517.aspx

Om du tycker bilen känns svampig även med lätt last kan du överväga den säkningssats Volvo tillhandahåller eller i alla fall tillhandahöll. Hittar den inte på den svenska marknaden men ser ut att kosta en slant den också om man kan få tag i den överhuvudtaget:

http://www.volvopartswarehouse.com/p/Vo ... 14835.html
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
svampig är just ett svampigt begrepp. Finns mycket som kan göra bilen svampig.
om det känns som att bakvagnen lever sitt egna liv som en svans så får du byta k-hämmaren, volvo har 3 olika med olika styvhet.
Är bilen svampig på vägen när den pressas hårt?
eller kränger den åt sidan vid snabba manövrar?
Fram går det byta till en volvo orginal specialdämpare med art.nr 30635211 som passar XC70 2002.
Bak är det bara nivåreglerande dämpare att välja på om man ska styva upp bilen och de har art.nr 30776708.

ett annat alternativ är volvos sänkningssats som ger bilen sportchassi
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]