Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jsau1s
Hej Volvoägare!
Jag har en VOLVO V 70 II, 00-07, 2.3-20V T5 Kombi 250 hk med ett problem
där elfläkten går hela tiden? Och jag vet inte var jag ska börja felsöka.
Jag får numera när jag ska starta bilen koppla ihop kontakten ovanför kylaren så
fläkten startar innan jag startar bilen. Sen när jag stannar så drar jag isär kopplingen.
Jag har provat att koppla bort givaren i termostathuset men fläkten går ändå.

Ingenting finns att läsa i Haynes repbok, tyvärr. Så finns det någon här som
kan komma med tips/råd var jag börjar felsöka?

Tacksam för hjälp :)
av andersuw
Troligen fel på reläet till kylfläkten eller dess kablage. Du har sannolikt en felkod för detta som går att läsa ut.
av jsau1s
Hej Andersuw! Var nyss ute och kolla alla säkringar och reläer, men just reläet till kylfläkten vet jag ej var den sitter. Jag drog ur alla reläer med fläkten gick ändå? Ja det blir till o skaffa en läsare :) Tack för svar
av andersuw
jsau1s skrev:Hej Andersuw! Var nyss ute och kolla alla säkringar och reläer, men just reläet till kylfläkten vet jag ej var den sitter. Jag drog ur alla reläer med fläkten gick ändå? Ja det blir till o skaffa en läsare :) Tack för svar
Jag har själv inte haft anledning att greja med kylfläkten på min V70 T5 -02. Men min gissning är att fläktreläet är sammanbygt med vad som i VIDA kallas fläktstyrenheten och sitter någonstans kring övre delen av fläktpaketet. Kanske är det vid (eller i närheten av) den punkt där du nu tvingas dela på kontaktstyckena. Man kan chansa på att byta den enheten (går gissningsvis att hitta på skroten för ganska små pengar) efter att först ha kollat att ledningar och kontaktstycken verkar friska men bäst är att läsa felkoder först om man har den möjligheten.

Om du tänker dig att meka med bilen på egen hand är felkodsläsare samt möjlighet att uttolka felkoder ett måste i mina ögon. Utan det står man sig slätt. Bäst är VIDA/DiCE men det förutsätter att du har en portabel dator till förfogande. Kan särskilt rekommendera det här paketet, som kostar lite mer än andra men som också ger valuta för pengarna som jag ser det:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
av andersuw
jsau1s skrev:Ska även tillägga att tempmätaren i bilen fungerar då den går upp till hälften...som alltid efter en stund.
Det pekar än tydligare i riktning mot det relä jag nämnde.
av jsau1s
Jag har en Vida läsare till Volvon och så även programmet installerat på laptopen, men jag får inte någon kontakt så att säga mellan bil och dator, lampan på Vida läsaren lyser och programmet hittar läsaren men...inte bilen? Har funderat på o köpa en billigare Blåtands så länge. För att utröna problemet, men som alltid, tiden :)
av andersuw
jsau1s skrev:Jag har en Vida läsare till Volvon och så även programmet installerat på laptopen, men jag får inte någon kontakt så att säga mellan bil och dator, lampan på Vida läsaren lyser och programmet hittar läsaren men...inte bilen? Har funderat på o köpa en billigare Blåtands så länge. För att utröna problemet, men som alltid, tiden :)
En generisk läsare, t.ex. kopior av ELM327 som kommunicerar via blåtand, kommer sannolikt inte att fånga den felkod det är fråga om i det här fallet. Sådana läsare tar bara de felkoder som enligt lag måste kunna läsas enligt ett standardiserat protokoll för alla bilar, d.v.s. ett begränsat antal koder som har med säkerhet och miljö att göra. Du behöver en felkodsläsare som är specifikt avsedd för Volvo. Biltema säljer en sådan för runt tusenlappen om du inte har tid att mickla med uppkopplingen av din VIDA/DiCE mot bilen. Koderna kan du sedan uttolka med hjälp av VIDA.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]