Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MadMikeSweden
satans bil. bara problem sen dag 1.

Bilen har stått ett tag så batteriet är urdraget och nu märkte jag för första gången att jag inte har fått en fungerande nyckel till låstet i dörren eftersom man aldrig använder det när man vanligtvis låser bilen med larmdosan.

Så hur tar jag mig in i bilen utan att behöva slå sönder en ruta?

Mycket tacksam för tips .
av andersuw
Är du säker på att problemet med låscylindern på förardörren inte beror på något annat än att du fått fel nycklar? Det senare förefaller lite osannolikt (om än inte omöjligt) om nycklarna funkar till tändlåset. Däremot är det rätt sannolikt att låscylindern på förardörren kärvar ordentligt om den inte använts och/eller smorts upp då och då. Lösningen är i så fall låsolja (möjligen också rostlösningsolja) plus tålmodigt lirkande fram och tillbaka med nyckeln i låset (använd inte för mycket våld). Får du inte upp låset den vägen beskrivs ett par alternativa vägar i den tråd jag länkar till nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av andersuw
Visst tålamod kan krävas med låset. Vänta lite och låta oljan verka. Lirka lite osv. OBS också att du så gott det går bör försöka smörja i springan mellan den del du stoppar nyckeln och dess omgivning, inte bara i nyckelhålet. Spreja lite och låt oljan krypa (fast torka av överflöd på lacken). Funkar inte det heller finns som sagt ett par andra utvägar enligt tråden jag länkade till.

Själv skulle jag ha kollat så snart jag köpt bilen om låscylindern funkar som den skall och åtgärdat eventuella problem med den på en gång, innan det visar sig att man behöver den. För enligt min erfarenhet kan man vara rätt säker på att behovet infinner sig förr eller senare. ;-)

Är för egen del just i färd med att förse min V70 -02 med låscylinder även på bakluckan eftersom den på förardörren inte alltid räcker för att lösa eventuella låsproblem.
av rid54
Troligen har cylindern fastnat pga korrosion. Jag hade det problemet (annan bil iofs) och tog "helt enkelt" en spårskruvmejsel med samma bredd som nyckeln och tryckte in den så långt det gick utan våld och vred (tog i lite). Fram och tillbaka. Till slut lossnade cylindern och då var det bara att stoppa i nyckeln och vrida på riktigt. Man kan ju inte låsa upp med skruvmejseln, men man kan bryta "rosten" eftersom cylindern går runt lite grann innan tillhållarna blockerar den.
av andersuw
Låter som en trolig diagnos och ett bra tips förutsatt att man inte våldar på så mycket att man förstör öppningen för nyckeln.
av volvo244gle
Nu spekulerar jag mest, men skulle det inte kunna gå att hissa upp framänden på bilen? Därefter lossa plasten under motorn och mata på ström via anslutningen på generatorn eller startmotorn?
Kontakten till draget borde också fungera, om det inte är så att bilen bryter bort den matningen.
av MadMikeSweden
Jag tänkte hissa upp bilen och sätta ström på startmotorn och se om det kan räcka för att larma av bilen.

Eller ska man sätta ström på generatorn?

Vilket är bäst?

Höll på med det där förbannade låset i flera timmar i går. Till sist slog jag in en stor mejsel och vred runt. Men det var inte som på gamla bilar där låset vrider sig. Utan detta låset ligger i nåt frikopplings-läge och som om det låg i neutral läge. Inget händer. Så nu skiter jag i att testa låset något mer.
av andersuw
volvo244gle skrev:Nu spekulerar jag mest, men skulle det inte kunna gå att hissa upp framänden på bilen? Därefter lossa plasten under motorn och mata på ström via anslutningen på generatorn eller startmotorn?
Jo som framgår av den tråd jag länkade till är det uppenbarligen en möjlighet som fungerar. I det fallet kopplade man mot startmotorn som kanske sitter bättre till för åtkomst underifrån än generatorn.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
MadMikeSweden skrev:Jag tänkte hissa upp bilen och sätta ström på startmotorn och se om det kan räcka för att larma av bilen.

Eller ska man sätta ström på generatorn?

Vilket är bäst?

Höll på med det där förbannade låset i flera timmar i går. Till sist slog jag in en stor mejsel och vred runt. Men det var inte som på gamla bilar där låset vrider sig. Utan detta låset ligger i nåt frikopplings-läge och som om det låg i neutral läge. Inget händer. Så nu skiter jag i att testa låset något mer.
Om det går att dra runt låset fritt med en mejsel i nyckelhålet har du troligen haft sönder infästningen. Det är klart att det inte går att bryta sig in i bilen genom att försöka snurra på nyckelhålet med hjälp av en mejsel. Då vore det ju värdelöst ur stöldskyddssynpunkt. Skall man prova med mejsel som rid54 föreslog får man bara bryta en liten aning fram och tillbaka, i det lilla glapp som finns innan ryttarna i låset förhindrar fortsatt vridning. Du lär ju reparera detta när du väl kommit in i bilen så att du slipper kräla in och koppla på ström via startmotorn nästa gång det händer.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]