Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Som många kanske redan vet så har jag en V70 2.5t AWD. Bilen ser riktigt hög ut och idag gick jag ut för att mäta. 19,6 cm upp till hasplåten! Det är ju för fasen nästan som en xc70!? Jag har sedan köpet tyckt att den såg hög ut. Det är ganska mycket luft ovanför däcken i hjulhusen särskilt där bak. Det är automatisk nivåreglering på bilen men det ska ju inte spela någon roll där fram egentligen. Vad är det Volvo har bytt på en AWD jämfört med FWD som gör att den är så mycket högre? Är det andra fjädrar eller vad är det?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av wissel
Vad har du för dimensioner på dina hjul?
Personligen är jag väldigt förtjust i höga bilar med 4WD, tror ju att det
är för att få lite feeling av offroad.
Gillar man inte det så har man väl köpt "fel bil".
Tyvärr har jag sett sänkta XC70/XC90/XC60, då gråter jag en bra stund efter..... :oops:
Men använd dig gärna av däckgrossisten olika aternativ så ser du förändringarna i höjd vid olika hjulalternativ..... :D
av Alexas
Wissel: Jodå jag gillar det! Det kanske uppfattades som att jag inte gjorde det haha. Den tiden är förbi för mig då bilen skulle slicka vägen :D

Dessutom är det praktiskt.

Så jag är väldigt böjd med att min V70 är så hög men jag skulle vilja veta vad det är som gör den högre än de flesta andra V70 jag sett. Jag vet att AWD på v70n gjorde så att de blev högre men frågan är vad Volvo gjort för att få den högre?

Jag har 205/55-16

av andersuw
Att fastställa exakt vad som skiljer olika modellvarianter åt ifråga om fjädring är en riktig djungel. Men fram tror jag det enda alternativet fram är andra fjädrar, kanske också andra stötdämpare även om de inte har någon betydelse för nivån i det fallet. Bak är det sannolikt såväl andra dämpare som andra fjädrar eftersom båda påverkar nivån om man har nivåreglering. Det kan också skilja på infästningen, t.ex. hjälpramen bak.
Användarvisningsbild
av milktrucker
antagligen så är det samma hjälpram och bakaxelupphängning på XC70 som på V70 AWD, medan XC's 65-profil gör bilen några cm högre än V70's 55-profil.
minns inte alla detaljer exakt, men V70 delar i princip allt med XC70, även vissa stötdämpare.
AWD har annan typ v bakvagn med andra dämpare o fjädrar än FWD
av Alexas
milktrucker, rätt!

Bild

Efter en koll i VIDA kan man se att V70 2WD inte delar samma delar som V70 AWD när det gäller bakvagnen. V70 AWD har istället samma delar i bakvagnen som V70 XC, XC70 vilket kan vara en förklaring till varför en V70n AWD ser ut som den gör. Och som du säger så ger XC70s lite högre däckprofil lite till på markfrigången.

Men frågan är vad som har gjort den högre där fram. För det kan väll omöjligt vara så att Volvo smällt på bakre stötdämpare från XC70 men inte gjort något där fram? Då skulle ju bilen se helt sned ut. Men stötdämparna fram skiljer inte åt mellan AWD och 2WD.

Undersökningen fortsätter...
(För mycket fritid) :D

av Alexas
Nu har vi det!

V70 AWD delar samma framfjädrar som XC70! Det är alltså samma spiralfjädrar.

Bild

Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
Så kontentan är alltså att V70n AWD och XC70 egentligen har exakt samma höjd men XC70 får ytterligare en liten skjuts uppåt tack vare sin däckprofil.

Intressant. Då har man blivit lite klokare på varför kärran ser ut som den står på styltor :D.

Men som sagt, inte mig emot. Jag uppskattar markfrigången men det är intressant att veta varför den är så hög. Men nu vet vi :)

Förresten, vad skulle hända om man slänger på 205/65 -16 som en XC70 har? Är det bara hastighetsmätaren som kommer digga lite kanske?

Användarvisningsbild
av milktrucker
de får samma markfrigång i prnicip

Men så här är det.
de delar bakvagn, men V70 AWD har egna framfjädrar som inte delas med någon annan bil
av Alexas
Tänkte att jag bjuder på en bild också så folk ser vad jag menar. Kolla in baken!! På alla vanliga V70 jag sett är det betydligt tajtare i hjulhuset. Min står för fasen på styltor :D

Bild

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]