Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
Tja!

Nu har det börjat skramla på tomgång. Skramlet följer motorvarvet och jag misstänker att hjullagret i ac'n sjunger på sista refrängen...
När acn kopplas in så övergår ljudet till ett skrapljud för att sedan gå tillbaks till skrammel.

ACn kyler på bra och därför misstänker jag själva rullen.
Är jag på rätt spår eller kan det vara något annat?
Går det att byta bara rullen eller åker jag på att byta hela kompressorn med tömning och påfyllning?
Bilen är en S60 2004
av Knatch
sensonic skrev:Kan vara frihjulet på generatorn som låter också. Om så krävs det specialverktyg för att byta.
Ok, men varför ökar skramlet och oljudet när acn klickar igång då?
Användarvisningsbild
av wissel
Då ökar motståndet i generatorn då ACn konsumerar en hel del ström.
helt enkelt den går tyngre när den levererar......
av Niclas66
Slå av Ac funktionen på panelen inne på instrumentet !
Slutar ljudet då så är det lagret till frihjulsnavet på kompressor axeln/Clutchen som är defekt.
Så var det på min S60 när lagret va slut i kopplingen/Clutchen.
Min kompis (Egen verkstad) fixade detta åt mej så jag slapp eländet.
Lagret kostade ca 450kr och min kompis ville ha samma i betalning så notan blev 900 kr inkl in shimsningen av kopplingen.
Tog honom ca 6 timmar att fixa detta utan att tömma ac systemet.
Trångt och jävligt men han har magiska fingrar att meka med :)
Vet att han använde rostfria skruvar för att demontera kopplingen från kompressor axeln då dessa inte får gängpaj lika lätt som vanliga skruvar.
Tror det var M5 eller M6 på dessa små rackare (3st erfordras).
Min bil hade rullat ca 20000 mil vid detta tillfället så vid shimsningen blev alla shimsen borttagna och glappet blev då 0,50 mm mellan lamellerna.
Glappet innan var 1,2 mm.
av Knatch
Nu får jag olika bud igen så det blir att lämna in den på felsökning. Byta delar på måfå har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Tack för alla svar =)
av Knatch
Uppdatering:

Nu har jag fått bilen felsökt och jag har fått två bud.
Det ena är att kompressorn måste bytas eftersom att man inte kan byta bara lagret då det inte finns sånna att köpa. Kostnad för en begagnad kompressor inkl tömning, montering och fyllning 5500:-

Det andra är att ta demontera kompressorn och pressa ur lagret, mäta och beställa ett nytt lager, shimsa om och fylla på systemet.

Det sista alternativet är helklart billigast.
Jag tänkte försöka mig på det själv, är det svårt? vilka verktyg behöver jag? Och kan jag köra med ett tomt system i ca 1-2 km till närmaste verkstad för påfyllning när jag är klar?
av andersuw
Ingen aning om hur svårt det är att renovera en AC-kompressor. Men du lär ju åka och få systemet tömt hos en AC-firma först och sedan åka med ACn avslagen tills dess kompressorn är renoverad och systemet påfyllt på nytt. Så länge ACn är avslagen bör det inte vara några problem att köra med bilen även utan kylmedel i AC-systemet.
av volvo244gle
Köra med tomt system en kortare tid är ingen fara. AC:n kommer inte att starta eftersom lågtrycksvakten har slagit ifrån.
Torkfiltret bör/ska sen bytas i samband med att systemet fylls på igen.

Har problem med lagret på min -02:a också. Ett molande, tjutande läte som följer motorvarvet, och själva remskivan glappar något kopiöst när man känner på den. :roll:
Enligt infon jag sett så ska det vara möjligt att byta lager med kompressorn kvar i bilen. Trångt och jävligt så klart, men man slipper hela biten med att tömma och återfylla.
I korta drag så skruvar man loss främre delen av kompressorns koppling, plockar låsringen där och knackar loss lager+remskiva.

Själv så siktar jag nog på att hämta en komplett och förhoppningsvis frisk kompressor på självplocken för 500 riksdaler (http://www.delplocken.se/Bollnas/Prislista)
En ny kostar å andra sidan 3-5.000 kr: http://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000- ... -xc70.html
av Knatch
volvo244gle skrev:Köra med tomt system en kortare tid är ingen fara. AC:n kommer inte att starta eftersom lågtrycksvakten har slagit ifrån.
Torkfiltret bör/ska sen bytas i samband med att systemet fylls på igen.

Har problem med lagret på min -02:a också. Ett molande, tjutande läte som följer motorvarvet, och själva remskivan glappar något kopiöst när man känner på den. :roll:
Enligt infon jag sett så ska det vara möjligt att byta lager med kompressorn kvar i bilen. Trångt och jävligt så klart, men man slipper hela biten med att tömma och återfylla.
I korta drag så skruvar man loss främre delen av kompressorns koppling, plockar låsringen där och knackar loss lager+remskiva.

Själv så siktar jag nog på att hämta en komplett och förhoppningsvis frisk kompressor på självplocken för 500 riksdaler (http://www.delplocken.se/Bollnas/Prislista)
En ny kostar å andra sidan 3-5.000 kr: http://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000- ... -xc70.html
Det är trångt och jävligt ja. Frågan är ju hur mycket man behöver knacka för att få ur och i lagret, en avdragare får nog inte plats där nere om jag inte missminner mig.
Ska ut och titta imorgon.
Alltid är det nåt djävulskap innan "sommarn" :x :-(O)

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]