Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har en v70N 2,4T år 20O0. Har en orolig tomgång på bilen. Finns inga felkoder. Har märkt att bilen går klockrent om jag öppnar tanklocket och om jag inte skruvar åt tanklocket helt, Skruvar jag in tanklocket till max som det ska vara så tar det typ 15-20 sekunder till bilen börjar gå dåligt igen och öppnare jag tanklocket så går den klockrent igen, är ett jäkla vakuum i tanken när jag öppnar tanklocket så gissar att det beror på avlutningen? vart börjar jag felsöka? Nästa fråga kan felet göra så avgasvärdena bli fel?
Du har inga problem när du tankar att munstycket slår ifrån hela tiden?

Till insuget går det en liten gummisläng. Den är kopplad till en liten pump som jag tror sitter vid kylaren åt vänster till. Från pumpen går det ner till kolbehållare troligen framför vänster hjulhus, syns bara underifrån. Från kolbehållaren går det bak i tanken. Så ser det ut på gamla karossen iaf, borde stämma på V70n också.

Nr 1 är att kolla att slangarna är hela och att det är flöde i dem. (Det är en del av att ta hand om ångor från tanken.)

Fast i ditt fall låter det mer som pumpen funkar men det blir vakuum i tanken. Rimligen ska det dra in lite luft där efterhand som bränslenivån sjunker.

Så nr 2, och kanske mest troligt. I tankröret, strax innanför falluckan finns det en liten öppning bakåt i färdriktningen. Tror det är tandventilationen. Rimligen är den igensatt, troligen i andra änden någonstans ovanför bakaxeln. Men i så fall bör du ha problem att tanka, därav min första fråga. Jag blåser lite i min med tryckluft då och då för att hålla den öppen. Kanske farligt?? Men då försvinner mina problem att munstycket slår ifrån. Skitsvårt på en AWD att hitta andra änden på röret nämligen och göra en permanent rensning...
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
Finns ingen pump utan det är vacuum från insugsgrenröret som åstadkommer vacuumet i tanken grejen som kallas för pump är en EVAP-ventil har ett jäkla tickande när den arbetar. Kan vara så att din EVAP-ventil står öppen jämt och därmed gör ett extremt vacuum i tanken.
Tack, så är det. Kanske går att knacka på ventilen för att se om den temporärt hoppar igång? Är väl något kablage men kan kolla också, kanske rent av en säkring?

Lite osäker på det där med tandandning. Det ska ju in luft i tanken när nivån sjunker. Är den ingången tämligen strypt? Jag menar, annars borde det ju inte bli något nämnvärt vakuum av en kärvande EVAP-ventil.
Någon ventil borde det väl sitta som ska släppa in luft i tanken om det skulle bli för stort undertryck tycker jag. Men det ska ju inte vara något jätte mycket undertryck i tanken utan bara lite för det EVAP-ventilen gör är ju att öppna för att vädra ut Kolfiltret från dom bensinångorna som samlas där när motorn är avstängd föresten om jag minns rätt så sitter friskluftsventilen till tanken på kolfiltet dvs både övertryck släpps ut där från tanken och även undertrycket kan utjämnas där ifrån och eftersom bensinångorna stannar kvar i kolfiltret så är det ingen risk för att dom släpps ut i naturen den vägen.

Om du rycker ur EVAP-ventilen så kommer den att inta stängt läge ingen tankventilation är möjlig. Går bilen bättre då så skulle jag nog kunna säga att EVAP-ventilen är ok men går bilen inte bättre så skulle jag plocka bort slangarna till EVAP-ventilen och blåsa i någon av dom ingen luft ska gå igenom då.
XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]