Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rgoa
Hej!
Har haft en del strul med min Volvo men det mesta är fixat förutom att den drar tjuvström och tömmer ut batteriet rätt snabbt.
Det är ett helt nytt volvo batteri så det är inte det som är dåligt..

För att lokalisera ett elfel så har jag löst mig till att man kan använda sig utan en multimeter och koppla denna till batteriet för att sedan dra säkring efter säkring.
Kan någon möjligen förklara det här i "for dummies" variant så att jag kan ta mig till det.
Helst av allt vill jag inte hålla på med det alls utan känner att det hade varit mycket bekvämare att lämna in bilen men då kommer nästa problem, kostnaden.
Vad tror ni att det kostar ungefär?

Har även en tanke att det kan vara sirenen som drar tjuvström då bilen lokaliserar att den är trasig, vilket den också är då jag testat att larma igång och de tjuter inget utan är bara tyst. Kan det vara något som drar tjuvström tror ni?
Säkringen ska sitta runt kupen tror de är 28.
av andersuw
rgoa skrev:För att lokalisera ett elfel så har jag löst mig till att man kan använda sig utan en multimeter och koppla denna till batteriet för att sedan dra säkring efter säkring. Kan någon möjligen förklara det här i "for dummies" variant så att jag kan ta mig till det.
Du skall, efter att ha väntat fem minuter med nyckel ur, ta bort kabelskon till batteriets minuspol. Koppla sedan en multimeter inställd så att den mäter strömstyrka (likström) mellan kabelskon och batteriets minuspol. Med allt i bilen avslaget bör du inte få ett värde högre än ca 50 mA om allt är som det skall och du inte har någon extrautrustning i bilen som ständigt drar ström (och är tänkt att göra det). Har du ett högre värde än så är det något som drar tjuvström. Du kan nu rycka en säkring i taget och mäta på nytt för att hitta tjuven.

OBS att man måste vara försiktig när man mäter strömstyrka eftersom hög strömstyrka kan förstöra mätaren (eller i vart fall säkringen i den). Troligen är det inga starka strömmar igång om du mäter med allt i bilen avslaget (vilket är det enda läge du bör försöka mäta i). Men börja för säkerhets skull ändå med multimetern inställd på högsta möjliga strömstyrka. Många multimetrar har ett särskilt uttag för hög strömstyrka (exempelvis ett uttag märkt 10A). Använd det till att börja med. Ser du att strömmen som väntat är mycket svag kan du sedan välja ett uttag och ett mätområde som funkar bättre med den svaga ström det troligen handlar om.
Användarvisningsbild
av jaun
Istället för att mäta vid batteriet och rycka säkring för säkring skulle jag börjat med att mäta om det går ström via dom säkringarna du misstänker och händer inget där så får man prova en efter en tills man hittar boven. Se t.ex. den här snubben som använder den tekniken:
av andersuw
jaun skrev:Istället för att mäta vid batteriet och rycka säkring för säkring skulle jag börjat med att mäta om det går ström via dom säkringarna du misstänker och händer inget där så får man prova en efter en tills man hittar boven. Se t.ex. den här snubben som använder den tekniken:
Så kan man förstås också göra. Men man bör börja med att mäta vid batteriet med alla säkringar i för att förvissa sig om att man faktiskt har någon tjuvström att tala om och få ett grepp om hur hög den är.
av rgoa
andersuw skrev:
rgoa skrev:För att lokalisera ett elfel så har jag löst mig till att man kan använda sig utan en multimeter och koppla denna till batteriet för att sedan dra säkring efter säkring. Kan någon möjligen förklara det här i "for dummies" variant så att jag kan ta mig till det.
Du skall, efter att ha väntat fem minuter med nyckel ur, ta bort kabelskon till batteriets minuspol. Koppla sedan en multimeter inställd så att den mäter strömstyrka (likström) mellan kabelskon och batteriets minuspol. Med allt i bilen avslaget bör du inte få ett värde högre än ca 50 mA om allt är som det skall och du inte har någon extrautrustning i bilen som ständigt drar ström (och är tänkt att göra det). Har du ett högre värde än så är det något som drar tjuvström. Du kan nu rycka en säkring i taget och mäta på nytt för att hitta tjuven.

OBS att man måste vara försiktig när man mäter strömstyrka eftersom hög strömstyrka kan förstöra mätaren (eller i vart fall säkringen i den). Troligen är det inga starka strömmar igång om du mäter med allt i bilen avslaget (vilket är det enda läge du bör försöka mäta i). Men börja för säkerhets skull ändå med multimetern inställd på högsta möjliga strömstyrka. Många multimetrar har ett särskilt uttag för hög strömstyrka (exempelvis ett uttag märkt 10A). Använd det till att börja med. Ser du att strömmen som väntat är mycket svag kan du sedan välja ett uttag och ett mätområde som funkar bättre med den svaga ström det troligen handlar om.
Skall jag också rycka minuskabeln från batteriet sedan fästa min multimeters "plus" på kabeln och multimeterens "minus" på batteriet?
av rgoa
jaun skrev:Istället för att mäta vid batteriet och rycka säkring för säkring skulle jag börjat med att mäta om det går ström via dom säkringarna du misstänker och händer inget där så får man prova en efter en tills man hittar boven. Se t.ex. den här snubben som använder den tekniken:
Detta kan jag också ta och göra men det blir desto svårare när jag ska in vid de trånga utrymmena...
av andersuw
rgoa skrev:Skall jag också rycka minuskabeln från batteriet sedan fästa min multimeters "plus" på kabeln och multimeterens "minus" på batteriet?
Ja.
av glock40sw
rgoa skrev:Hej!

Har även en tanke att det kan vara sirenen som drar tjuvström då bilen lokaliserar att den är trasig, vilket den också är då jag testat att larma igång och de tjuter inget utan är bara tyst. Kan det vara något som drar tjuvström tror ni?
Säkringen ska sitta runt kupen tror de är 28.
Sirenen är vanligaste orsaken till tjuvströmmar.
Orsaken är den batteripacken där inne som har börjat rosta sönder. Jag skulle rekommendera att du först lokaliserar den säkringen som matar sirenen och tar bort den. Nästa steg är att mäta strömmen mellan lossat - kabel och - pol i batteriet.
Där ska du vara observant att också alla innerbelysningar är släckta under mätningen.
Det som Youtube snubben gör förutsätter att man har koplingschemor över bilen och kunskaper att tolka de.
av rgoa
Okej jag har nu gjort ett tappert försök men har förmodligen gjort något helt fel...
Kopplade som jag fått instruktioner om men jag fick inget utslag på ADC vilket är Ampere likström lr?
Så jag testade med VDC vilket gav utslag.
Det började på 12.20 när man precis dragit jordkontakten för att sedan fortsätta stiga sakta uppåt, gick som högst till 12.75 där jag sedan plockade bort dom.
Testade även att dra säkring NR8 (SIREN) vid under ratten men inget sjönk.

Har jag gjort det helt galet?
Bifogar 2 bilder.
Bild

Bild
av andersuw
Ja ADC är strömstyrka (ampère), likström, och du har i stort sett kopplat rätt vad jag kan se. Men om du inte får något utslag på mätområdet 10A på ADC bör du flytta den svarta kabeln på multimetern ett snäpp närmare den röda och prova näst högsta mätområdet och om det inte hjälper, nästa o.s.v. tills du får utslag. VDC mäter spänning och det är inte det du är intresserad av.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]