Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av coromant
Hej på er!

Har fått felkod som indikerar Kopplingspedalcensor och farthållaren fungerar inte.
Jag vet var den sitter och det jag undrar över är hur man enklast byter de?
Är det enkelt eller är det mycket man måste plocka lös.
Ska köpa en på volvo om det inte är för svårt att göra själv.
Tack på förhand! :D
av Problemlösare
PÅ Volvo S60 2.4 2002 5cyl Sitter kopplingslägesgivare vid pedalen bakom en plast panel som sitter bara med två skruvar kan vara torx skruvar! Ta bort den panelen! På vänster sida har du kopplingen det sitter en kabel stift som måste kopplas av sen är det bara att rycka loss den vita plast givaren som sitter i en kula i fram kanten och på torped väggen sitter den i en liknande i princip är det bara och ta loss den! Svårighets graden är nog en etta av fem skulle jag gissa!
av AnteP
Enkelt byte som sagt.

Själv chansade jag då Bilbolaget tog 700:- nånting för en ny, och köpte en på skroten för en hundring istället (självplock så ingen garanti på funktion)

Funkade fint och går än efter ett par tusen mil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har diskuterats förut, man kan öka livslängden om man pillar isär givaren och smörjer kolbanan
Och det kan gå att "rädda" en sliten givare genom att koppla ett motstånd tvärs över anslutningarna

viewtopic.php?f=19&t=161213&p=1427232
viewtopic.php?f=19&t=152021&p=1340735
viewtopic.php?f=19&t=148228&p=1380060
av jlu
Bytte lägesgivare. Efter nästan precis ett år så kom felet tillbaka (kopplingslägesgivare). Kör mkt sporadiskt med bilen (långresor eller körning med släpvagn som vår lilla elbil Zoe inte grejar). Så piratgivaren höll väl 3-400 mil... Hinner reklamera med ett par dagars marginal. Givaren står nu som 1års garanti, har för mig (som texten indikerar) att det var 2 år när jag köpte. Men. Jag hann ju innan 1 år med ett par dagar... Men, frågan är, ska jag köpa en originalgivare istället? Eller hade jag bara otur?
av alfabet
Vad får du för felkod? Fungerar farthållaren? Har du mätt upp givaren så du vet att den visar fel värde? Fick själv felkoden lägesgivare kopplingspedal men mätte upp min och den var okej. Tog ner den och gjorde rent den efter det så återkom inte felkoden. Har fungerat sen dess. Min farthållare fungerade när felkoden kom.
av jlu
Jag har nu returnerat min givare till V-parts och köpt en original volvo. Får se om den håller bättre.

När jag googlade så ser jag att det skrivs att Volvo uppdaterat mjukvaran till att bättre hantera out of range values. Vad jag förstår är det framförallt läget med kopplingen uppe som slits ut och blir glapp, medan givaren ger en ok signal i övriga området. Jag funderar på om nån vet mer om denna uppdatering. Jag har ju en kina VIDA-DICE så jag antar jag inte kan uppdatera mjukvaran själv ändå och nu håller förhoppningsvis en volvo originalgivare längre än ett år. Bilen har ju förbrukat 2 givare fram till nu, så 6-7 år per givare vore inte orimlig förväntan?

Är det någon som vet mer om ev mjukvaruuppdateringar som bättrar detta? Finns release notes / changes nånstans att hitta?

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]