Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Drogen
Håller just nu på med att montera en aktiv hållare till min navigator. Tänkte gå på vid cig. tändaren med 12V för jag vill spänning vid läge 1 på nykeln. Sladdarna är svart och violett och jag förutsätter att svart är jord och violett är +12V. Jag tittar in här om någon hhalvtimma innan det är dags att skruva ihop och ansluta batteriet igen och hoppas att någon kan bekräfta att det är rätt...
av Frigge
Ja det är rätt
Användarvisningsbild
av CarMan
Helt rätt. violett är ström vid radioläge & tänningsläge.

men det är bra att införskaffa en enlal multimeter för några hundringar om man ska koppla i bilen m.m. den kommer du alltid ha nytta av.
av Drogen
Tack för det! Så här blev det:

Jag hade stor hjälp av tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=11538 samt monteringsanvisningen för IPOD som jag hittade på http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/default.asp.

Jag demonterade klimatpanelen och stereon enligt anvisningarna, filade upp ett spår i kanten mellan steron och panelen. Jag kopplade även in en laddkabel till min Holux 236 så att jag kan ladda om jag är ifrån nätladdning mer än 8 tim.

Fila spår:
Bild

Montera hållare:
Bild

Så blev det:
Bild

Tack för all hjälp på detta suveräna forum!
av Drogen
CarMan skrev:Helt rätt. violett är ström vid radioläge & tänningsläge.

men det är bra att införskaffa en enlal multimeter för några hundringar om man ska koppla i bilen m.m. den kommer du alltid ha nytta av.
Jag har en multimeter, jag ville bara slippa att koppla in batteriet med paneler och stereo hängande i sladdarna bara för att testa polariteten :wink:
Kan säga att jag hade ett h-vete att få loss klimatorpanelen. Den tål förvånansvärt mycket stryk utanatt det blir märken i den... :roll:
av NCR
...och så undrar folk varför det brinner lite då och då i Volvobilar. :D
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:...och så undrar folk varför det brinner lite då och då i Volvobilar. :D
Ironi till 1000 :D :lol:
av jbl
Blev ju riktigt bra det där 8)
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]

Stötdämpare bak

Nej, den passar inte. Hålet för staven […]