Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chingelin
Har lite funderingar kring vad som man bör fundera på vid ett begagnat köp av en VOLVO T + S80.
Information som jag har i dagsläget:
Årsmodell -00 (bilen har stått i ett garage länge, knappt körd)
Automatväxlad
Mätarinställning är under 4000 mil
Kamrem är nyligen bytt
av sensonic
Hade nog känt noga på automaten, växlingskvalitet och så. Känns det bra tillsammans med allt annat så hade jag gjort oljebyte i både motor och låda omgående. Och åtminstone i motorn hade jag nog bytt igen efter 300-500 mil för att få ut avlagringar som kanske lossnar när du börjar använda bilen mer.

Har den bara rullat korta sträckor? Verkar ju så, kolla vevhusventilationen. Enklast genom att det ska vara svagt sug genom oljesticksöppningen när motorn går på tomgång. Lätt att kolla med en plastpåse, blåses den upp är det inte bra.

Rost, oljeläckage, elfel, automatlåda som växlar OK. För mig är det vad som är viktigt, allt annat går egentligen att byta utan att det är hela världen. Men bli inte förvånad om det blir en del som ska bytas efter hand, många grejor tröttnar ju med ålder snarare än mil, t ex allt som innehåller gummi... Bilen är ju trots allt 17 år.

Har du tillgång till VIDA eller liknande är det ju bra för att kolla felkoder. Lycka till, kul att hitta en bil med så få mil.
av sensonic
..och glömde klimatanläggningen. Inte ovanligt att spjällen börjar kärva med mera. Kolla om det blir bastuvarmt om du kör en stund med full värme. Skifta höger vänster och se om det blir skillnad. Och kyla, funkar AC?
av chingelin
sensonic skrev:Hade nog känt noga på automaten, växlingskvalitet och så. Känns det bra tillsammans med allt annat så hade jag gjort oljebyte i både motor och låda omgående. Och åtminstone i motorn hade jag nog bytt igen efter 300-500 mil för att få ut avlagringar som kanske lossnar när du börjar använda bilen mer.

Har den bara rullat korta sträckor? Verkar ju så, kolla vevhusventilationen. Enklast genom att det ska vara svagt sug genom oljesticksöppningen när motorn går på tomgång. Lätt att kolla med en plastpåse, blåses den upp är det inte bra.

Rost, oljeläckage, elfel, automatlåda som växlar OK. För mig är det vad som är viktigt, allt annat går egentligen att byta utan att det är hela världen. Men bli inte förvånad om det blir en del som ska bytas efter hand, många grejor tröttnar ju med ålder snarare än mil, t ex allt som innehåller gummi... Bilen är ju trots allt 17 år.

Har du tillgång till VIDA eller liknande är det ju bra för att kolla felkoder. Lycka till, kul att hitta en bil med så få mil.
Tack för ditt snabba och utförliga svar!

Har fått vidare info att bilen ska vara fullservad på verkstad. Nybesiktad. Årsskatt betald.

Vad skulle vara ett rekommenderat pris för den här modellen tro? Det som lockar mig mest är egentligen det låga miltalet och att den verkar knappt vara använd, men det låga miltalet på en gammal volvo kanske talar emot jämfört med en som har 10k mil?
av andersuw
chingelin skrev:Vad skulle vara ett rekommenderat pris för den här modellen tro? Det som lockar mig mest är egentligen det låga miltalet och att den verkar knappt vara använd, men det låga miltalet på en gammal volvo kanske talar emot jämfört med en som har 10k mil?
Vad är begärt pris? Finns väl annars webtjänster som kan ge dig en uppfattning om någon slags normalpris även om det inte är normalt att stöta på en gammal S80 som gått så lite. Det låga miltalet kan knappast vara annat än en fördel. Eventuella vanskligheter har nog främst att göra med saker som kan hända just om en bil får stå stilla väldigt länge utan att användas, särskilt om den inte är helt preppad för detta och inte heller står på bästa tänkbara plats.

Vad menar du för övrigt med "T + S80". S80 har jag hört talas om men inte "T + S80". Är det någon beteckning du hittat i registreringsbeviset eller ...?
av lennart lundberg
Hej!

Angående frågan. Vad betyder Volvo T + S80?
Som lite info.
Min har samma betäckning enligt Transportstyrelsen Fordonsidentifikation.
En Volvo T + S80
Årsmodell 2005 och 210 hk. Kan det betyda Turbo?

Lennart
av andersuw
lennart lundberg skrev:Angående frågan. Vad betyder Volvo T + S80?
Som lite info.
Min har samma betäckning enligt Transportstyrelsen Fordonsidentifikation.
En Volvo T + S80
Årsmodell 2005 och 210 hk. Kan det betyda Turbo?
Beteckningarna i fordonsregistret är rätt märkliga. Min V70 T5 -02 sägs exempelvis vara av fabrikat Volvo S + V70 och är definitivt en turbo, vilket gör att S:et rimligen inte kan stå för sugmotor och T:et kanske därför inte heller för turbo. Men frågan är då vad dessa bokstäver egentligen betyder. :???:
av Tette
Jag har för mig att dessa T, V. R enbart är en karosskod och har inget att göra med vad bilen är utrustad med osv osv. S60 heter t.ex. R+S60 och är sjukt vanligt att folk tror de har en R - kärra då 8)
av chingelin
andersuw skrev: Vad är begärt pris? Finns väl annars webtjänster som kan ge dig en uppfattning om någon slags normalpris även om det inte är normalt att stöta på en gammal S80 som gått så lite. Det låga miltalet kan knappast vara annat än en fördel. Eventuella vanskligheter har nog främst att göra med saker som kan hända just om en bil får stå stilla väldigt länge utan att användas, särskilt om den inte är helt preppad för detta och inte heller står på bästa tänkbara plats.
Begärt pris är 70k.
av valln
70 000 kr för en S80 -00 (med 4000 mil) :shock:
Jag skulle säga 15 eller högst 20 000 kr!

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]