Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bking
Hej där,
Har ett delikat problem som jag inte kan lösa,ide banken är tom..bilrackarn axar inte som den skall från krypfart.
Problemet är följande: startar mjukt på ettan,petar i tvåan o så full gas...färdig o knäcka näsbenet i ratten..en Puch Dakota axar snabbare,o så fortsätter det genom växlarna,men på landsvägen så funkar det normalt,axar helt normalt vid nedväxling eller om man trycker till utan att växla ner.
Har bytt turbon,nya stift,filter luft o olja nytt,oljebyte vart 500 mil (overkill men billig "försäkring"),ny spjällmotor (spagetti med ny data inskjuten från volvo) rackar`n snart rullat 40 000 mil.
Tacksam för förslag vad problemet kan bero på.
av andersuw
Du borde ha placerat tråden i den forumdel som avser just din kategori av bilar, d.v.s. den här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=19

Skicka ett PM till någon moderator och be vederbörande flytta tråden dit.

Det du bör göra om du inte redan gjort det är att läsa ut eventuella felkoder med en felkodsläsare som är specifikt avsedd för Volvobilar (inte en generisk OBD-läsare). Men eftersom problemet uppträder vid just växling skulle det möjligen kunna handla om något fel på kopplingspedallägesgivaren eller om att du själv inte tar bort foten från kopplingspedalen ordentligt i de fall där du vet att du snart kommer att växla igen. Om bilen tror att du kopplat ur kommer den troligen inte att ge motorstyrenheten order om att låta motorn trycka på som du vill. Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av hur detta funkar eftersom min egen V70N är en automat.
Vad är det för V70 är det första generationen dvs den som ser ut som en 855 eller är det en V70N? Bägge versionerna fanns 00
av Lövet
DayDreamer skrev:Vad är det för V70 är det första generationen dvs den som ser ut som en 855 eller är det en V70N? Bägge versionerna fanns 00
Exakt. Förtydliga gärna så flyttar jag tråden.
av Bking
Modellen är V70N med 2,5 193hk motorn.Ax problemet kommer och går,men det som upprepar sig är att vid stadskörning,när maskinen är riktigt varm det är då som den flämtar.Inga felkoder finns i "banken".Knepiga med saken är att när maskin är kall eller inte uppnått korrekt temp,då pinnar den på som den skall.Personligen misstänker jag att nån givare krånglar,men då borde man väl få en felkod eller?
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]