Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chille
Hej!!

Har ett problem med min V70-01 2.4T
Körde med den förra veckan på fredagen till sommarstället och när jag sen skulle hem på söndag startar den inte:(
Laddat batteriet och startmotorn går runt. Kan det ha blivit något när jag tog bort batteriet för laddning som nollställde minnet?
Finns det något man kan titta själv även om man är lite bakom vad gäller bilar eller är det bara att lämna in??
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av andersuw
Chille skrev:Laddat batteriet och startmotorn går runt. Kan det ha blivit något när jag tog bort batteriet för laddning som nollställde minnet?
Man bör vänta fem minuter efter körning med nyckeln urtagen innan man kopplar bort batteriet. Annars finns viss risk för att datorsystemet hamnar i olag. I övrigt bör det inte vara några problem med bortkoppling av batteri.
Chille skrev:Finns det något man kan titta själv även om man är lite bakom vad gäller bilar eller är det bara att lämna in??
Man kan läsa ut eventuella felkoder med en därför avsedd läsare, helst en som klarar att läsa alla koder bilen kan lagra och göra det i Volvos eget format. Bäst är VIDA/DiCE (Volvos eget diagnossystem) som man kan köpa på exempelvis ebay för ganska små pengar. Kanske kan du även få hjälp med felkodsläsning av någon här på forumet som bor i närheten. Ganska många av oss har utrustning för det.
av Chille
Oj det va snabbt svar!! Tack!!
Finns det någon i närheten av Båstad som vill hjälpa till så vore det underbart!!
Vad gör man om det blev fel vid urkoppling av batteri??
Vad kan det mer vara som bara ger upp efter ha stått still två dagar?
av andersuw
Chille skrev:Finns det någon i närheten av Båstad som vill hjälpa till så vore det underbart!!
Själv befinner jag mig dessvärre långt därifrån (Uppsala).
Chille skrev:Vad gör man om det blev fel vid urkoppling av batteri??
Oftast kan sådana problem nog rättas till genom omladdning av mjukvara hos Volvo.
Chille skrev:Vad kan det mer vara som bara ger upp efter ha stått still två dagar?
Allt möjligt kan ge upp precis när som helst. Så är det bara med bilar och andra apparater. Fel behöver inte komma gradvis krypande utan kan slå till plötsligt. Det gäller inte minst fel som har med elsystemet att göra.
Användarvisningsbild
av wissel
Har du kollat vilken spänning ditt batteri har nu?
Det bör ligga runt 12,7 volt om det är fulladdat o friskt.
Om du har en lägre spänning än detta så går all ström till startmotorn när du
försöker starta och inget blir kvar till resterande enheter.
Så på med laddning nu och låt stå tills imorgon då du kanske skall hem igen.
Ladda med batteriet på plats, använd plinten som är till för detta, finns vid säkringsboxen
under motorhuven. Du krokar på + där och använder "öglan" som man lyfter motorn i som -
Har du en "smartladdare" så låt den stå på tills du skall åka.
Hur mycket soppa har du i tanken ? Har du 1/4 tank så har du troligen soppatorsk , Volvofenomen,
du har då soppan i fel tankhalva, injektor som är paj. Fyll på mera = Löst....
nu har jag slut på idéer.....:-)
av Eriksson87
andersuw skrev:
Chille skrev:Laddat batteriet och startmotorn går runt. Kan det ha blivit något när jag tog bort batteriet för laddning som nollställde minnet?
Man bör vänta fem minuter efter körning med nyckeln urtagen innan man kopplar bort batteriet. Annars finns viss risk för att datorsystemet hamnar i olag. I övrigt bör det inte vara några problem med bortkoppling av batteri.
Chille skrev:Finns det något man kan titta själv även om man är lite bakom vad gäller bilar eller är det bara att lämna in??
Man kan läsa ut eventuella felkoder med en därför avsedd läsare, helst en som klarar att läsa alla koder bilen kan lagra och göra det i Volvos eget format. Bäst är VIDA/DiCE (Volvos eget diagnossystem) som man kan köpa på exempelvis ebay för ganska små pengar. Kanske kan du även få hjälp med felkodsläsning av någon här på forumet som bor i närheten. Ganska många av oss har utrustning för det.
Om man köper vida/dice kan man läsa alla felkoder som finns då? Eller är det några den inte kan läsa? Spelar det någon roll vilken man köper? Diffar väldigt i pris på ebay men alla är 2014D
Användarvisningsbild
av wissel
Du kan läsa samtliga koder som sätts i bilen. Prisskillnaden mellan olika
kan kanske bero på olika DICE enheter, en del är kraftigt "strippade" vad gäller elektroniken
i dessa, men såvitt jag vet så funkar dessa.....
av Chille
Har även försökt med startkablar men inte att fylla på med mer bensin..batteriet är på laddning nu och imorgon blir det mer bensin så får vi se;) tack för alla tips!!!
av andersuw
Eriksson87 skrev:Om man köper vida/dice kan man läsa alla felkoder som finns då? Eller är det några den inte kan läsa? Spelar det någon roll vilken man köper? Diffar väldigt i pris på ebay men alla är 2014D
VIDA/DiCE som funkar som den skall kan som wissel säger läsa alla felkoder som finns. Men alla VIDA/DiCE som man kan köpa på ebay är inte desamma. Vill man undvika strul med mjuk- och eller hårdvaran tror jag det lönar sig att betala lite extra. Personligen köpte jag den jag länkar till nedan och kan rekommendera den. Som du ser ger annonsen en del information om vad som skiljer den från en del andra.

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]