Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har köpt en mugghållare med förvaring för ryggstödet i baksätet och idag när jag skulle skruva fast det så stack den ut en bit i ovankant i uppfällt läge, litegrann som att den var för tjock. Mätte lite och kom fram till att den nya var lite tjockare än den gamla men finner det konstigt att jag skulle behöva plocka bort den svarta "baksidan" i plast för att den ska passa.
Har jag gjort fel någonstans eller är det olika beroende på ifall det kom med bilen från början gentemot eftermontering?

Bild

Tacksam för svar

Tette
Har samma armstöd med förvaring och mugghållare där bak på min V70 -02. Men det är fabriksmonterat så jag har aldrig bekymrat mig om hur det närmare bestämt är fäst. Men kan det inte vara så att du inte lyckats pressa övre delen av "baksidan" på det nya armstödet tillräckligt långt in i ryggstödet? Armstödet skall inte sticka ut i ovankant i uppfällt läge, så mycket kan jag säga.

Säljs eller såldes armstödet med mugghållare/förvaring som tillbehör av Volvo? I så fall finns där kanske någon monteringsansvisning som du kan konsultera.
Har nu monterat dit mugghållarna igen och riktigt tryckt plastdelen bakåt in i ryggstödet men det vill sig inte ändå...

Bild

Det sticker fortfarande ut i ovankant och ser inte ut att riktigt passa. Vad har den svarta plasten för funktion egentligen i och med att den inte finns på det vanliga armstödet? Borde gå att ta bort tänkte jag.

Bild
Jämförde du och mätte när du hade båda borta? Jämföra fäst, armstöd mm. Plasten är väl för att skydda armstödet när något fraktas i skidluckan skulle jag tro
Micce1980 skrev:Jämförde du och mätte när du hade båda borta? Jämföra fäst, armstöd mm. Plasten är väl för att skydda armstödet när något fraktas i skidluckan skulle jag tro
Kan det inte vara just skidluckan som är gåtans lösning. Min V70 T5 -02 har ingen skidlucka såvitt jag vet men ett likartat armstöd. Om TS köpt armstöd från en bil med skidlucka men försöker montera det i en bil utan skidlucka är det ju inte undra på om det inte passar riktigt.

Har ingen riktig koll på det här med skidlucka på V70N. Fanns det som option hela tiden? Eller blev det standard så småningom? Eller fanns det som option men bara på vissa årsmodeller? Någon som vet?

Skall under dagen försöka komma ihåg att kolla hur det ser ut bakom armstödet i min egen bil, d.v.s. om där sitter någon typ av plastlock eller inte.
andersuw skrev:
Micce1980 skrev:Jämförde du och mätte när du hade båda borta? Jämföra fäst, armstöd mm. Plasten är väl för att skydda armstödet när något fraktas i skidluckan skulle jag tro
Kan det inte vara just skidluckan som är gåtans lösning. Min V70 T5 -02 har ingen skidlucka såvitt jag vet men ett likartat armstöd. Om TS köpt armstöd från en bil med skidlucka men försöker montera det i en bil utan skidlucka är det ju inte undra på om det inte passar riktigt.

Har ingen riktig koll på det här med skidlucka på V70N. Fanns det som option hela tiden? Eller blev det standard så småningom? Eller fanns det som option men bara på vissa årsmodeller? Någon som vet?

Skall under dagen försöka komma ihåg att kolla hur det ser ut bakom armstödet i min egen bil, d.v.s. om där sitter någon typ av plastlock eller inte.
Sitter troligtvis inget svart plastlock på din bil,det locket sitter redan på armstödet för att skydda armstödet.
Om man kollar på den första bilden som TS lagt upp,så är det locket i uppfällt läge .
Mig veterligen finns det ingen skidlucka på V70N. Aldrig hört talas om eller läst någonstans. Skidlucka i en kombi? :D Nåväl, åter till armstödet/mugghållarna. Det kan vara så att jag har köpt en från en s60 och det är är lite lite annorlunda plastlucka gentemot säg v70n modellen (jag gissar bara vilt nu). Har dock ingen aning om vilken bil armstödet kommer från. Köpte på blocket och det var en sådan "passar på alla svxc bilar".

Ska prova montera lös plastdelen på armstödet här i eftermiddag och ta lite mer mått och så får jag uppdatera med ett resultat inom en snar framtid.

Tack för alla svar!

Tette
Tette skrev:Skidlucka i en kombi? :D
Jepp. Enligt Volvos senaste giv är detta den optimala lösningen. Kolla in nya V90 får du se. ;-)
Tette skrev:Nåväl, åter till armstödet/mugghållarna. Det kan vara så att jag har köpt en från en s60 och det är är lite lite annorlunda plastlucka gentemot säg v70n modellen (jag gissar bara vilt nu). Har dock ingen aning om vilken bil armstödet kommer från. Köpte på blocket och det var en sådan "passar på alla svxc bilar".
Det förklarar nog saken. S60 har skidlucka. V70 har det inte, även om en sådan hade varit på plats i en bil där man inte kan fälla mittplatsen bak separat. Förhoppningsvis kan det kanske ändå passa med armstöd från S60 i en V70 om man tar bort plastlocket. Glömde tyvärr bort att kolla infästningen i min egen bil när jag var ute och körde idag men skall försöka komma ihåg det till nästa gång.
Aldrig tänkt tanken om huruvida skidlucka finns eller inte, aldrig haft en på vare sig sedan eller kombi. :wink:

Var ändå inne på något då jag precis såg en bild med det där plastbakstycket på en S60 ca 3/4:e delar ner

Var har du hittat den, måste väl gått på något om du ens trott att den passar?

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]