Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Var hittar jag toppfarten för dessa bilar?

Ska köpa nya sommardäck och vill kunna köra i Tyskland utan att riskera böter. Dvs, måste jag ha V eller räcker det med H?

Eller går tyskarna bara på vad som står i reg.beviset?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja H-däck klarar du dig med, det är först vid S,Q, R, T osv som de kan börja gnälla
Användarvisningsbild
av Jazzy
På transportstyrelsens sida står det följande:

"Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för

EG-typgodkända personbilar
nationellt godkända personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996.
På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim."

Har inte koll på en 2,5T, men min tidigare 2,4T vill jag mena att hade en elektronisk fartspärr på 200 eller 210 km/t enligt uppgifter om bilen i Vida. Det innebär att den kunde ha H-däck som är godkända för hastigheter upp till 210 km/t.
Varför dom då är typade med V-däck begriper jag inte överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av Perra83
De flesta märkesdäck är väl av naturen högt klassade.

C30n sambon hade såldes med 215/45 18 W. Den ska toppa 210 men har däck för 270.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Ja även D5 ska ha hastighetsklass W för 270, trots att bilen bara kommer upp i 200.
De flesta volvobilar är spärrade vid 210 km/h, några modeller vid 230.
av andersuw
milktrucker skrev:De flesta volvobilar är spärrade vid 210 km/h, några modeller vid 230.
Nja, det är väldigt olika vad de är spärrade till om de överhuvudtaget är spärrade på något sätt som är av betydelse för den faktiska topphastigheten. Min V70 T5 -02 har en "högsta konstruktiv hastighet" på 240 km/h enligt fordonsregistret. Motsvarande för min V70 D4 -15 är 220. Om de är spärrade där eller helt enkelt inte går fortare än så har jag inte brytt mig om att ta reda på. När det gäller den motor TS har ("lågtrycksturbon") vet jag att den ibland varit spärrad till 210 och ibland inte. Detta gäller V70. På XC70 är det kanske 200 istället för 210 i enlighet med vad TS anger.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
sensonic skrev:Tackar!

Och då står det 200 km/h i toppfart medan den är typad med V-däck. Nöjer sig tyska farbror blå (grön?) med H-däck då?
Ja, och även svenska farbror blå för den delen. Bilen är i normalfall typad av Volvo med flera olika fälgar/däck och det finns ingen regel om att du måste köra med just dem som råkar stå i fordonsregistret. Tror inte det finns krav på att du måste köra på någon av de typade kombinationerna heller även om det kan vara klokt att göra det. Vad som gäller är att du bör ha en hastighetsklass som minst motsvarar bilens konstruktiva maxhastighet, en belastningskod som minst motsvarar den som bilen är typad för, och en rullomkrets som inte gör att hastighetsmätaren visar för lite. De däck/fälgar som anges i fordonsregistret för min V70 T5 -02 är 235/40 R18 91Y men jag kör i praktiken på 205/55 R16 91V och gör så helt lagligen även om hastighetsklass V i mitt fall är precis på gränsen (konstruktiv maxhastighet 240).

Kan för övrigt inte erinra mig att jag någonsin blivit kontrollerad av farbror grön trots att jag har åtskilliga tusen mil på Autobahn bakom mig vid det här laget. ;-)

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]