Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emsjus
Nu är det så att kontaktrulle o airbagen i min volvo s80 01 är paj:/ letat och letat överallt efter kontaktrulle som passar, hittar bara i Tyskland. Tydligen så har dom slutat tillverka dom här i Sverige. Men jag vet inte om den i Tyskland hade funkat.
Nån vänlig själ som kan hjälpa mig?
av andersuw
Förstår inte vad du menar. Kontaktrullen finns med all säkerhet som reservdel hos Volvo. Skulle tro att det också går att hitta en på bildelsbasen. Och om det nu finns en som passar i Tyskland kan du förstås köpa därifrån också. Bara att kolla så att du får rätt artikelnummer och vilket artikelnumret är kan ju din Volvo ÅF berätta för dig.

Hur vet du förresten att airbagen är trasig den också? Om kontaktrullen är paj kan du få felmeddelande på airbagen därför att ledningarna till den är brutna. Men det betyder ju inte att själva airbagen är trasig.
av emsjus
Har haft bilen på en volvoverkstad och dom öppnade ratten och såg att airbagen var limmad och skadad. Sladdarna på kontaktrulle var avklippta. Airbag lampan har lyst i ca 1.5 år. En tidigare verkstad som orsakat detta när dom skulle byta ratten.
Är osäker på om artikelnr i Tyskland är detsamma som här i sverige:/ inte så haj på detta med bilar o bildelar. (Tjej)
av andersuw
emsjus skrev:Har haft bilen på en volvoverkstad och dom öppnade ratten och såg att airbagen var limmad och skadad. Sladdarna på kontaktrulle var avklippta. Airbag lampan har lyst i ca 1.5 år. En tidigare verkstad som orsakat detta när dom skulle byta ratten.
Jisses vilken verkstad. Har själv bytt ratt på min V70 -02 och förstår inte hur man kan misslyckas så kapitalt med operationen.
emsjus skrev:Är osäker på om artikelnr i Tyskland är detsamma som här i sverige:/ inte så haj på detta med bilar o bildelar. (Tjej)
Helt OK att vara både det ena och det andra. ;-) På vilket sätt hade du tänkt lösa problemet med kontaktrullen och airbagen praktiskt sett? Vem skall göra jobbet? Var/hur hade du tänkt köpa delar?

Tror inte det skall vara några som helst problem att hitta en begagnad kontaktrulle på bildelsbasen.se. Be bara din Volvo ÅF att få rätt artikelnummer och kolla så noga som möjligt att det är just det artikelnumret du beställer om du sedan lägger beställningen någon annanstans. Min Volvo ÅF har normalt sett inga invändningar mot att montera begagnade delar så det utesluter inte att du sedan låter Volvo göra jobbet.

Airbagen är ett större bekymmer. De kostar en vacker slant nya (gissningsvis runt 6000 kr, kanske mer) och finns inte att köpa på skroten. Det går att hitta dem begagnade på ebay (trots att det är olagligt att skicka dem per vanlig post på grund av explosionsrisken) men jag skulle gissa att din Volvoverkstad (och även en del andra verkstäder) inte vill hjälpa dig med att montera just den delen begagnad.
av S1mp4n
Kontaktrulle gick iallafall att beställa till V70 -03 förra året då jag beställde en. Köper du en begagnad ifrån skroten så se till att den är spärrad med skruven så den inte är trasig. Kan se hel ut fast den är trasig inuti. Brukar oftast inte gå att lämna tillbaka el artiklar även om dom är trasiga vid köp.
Airbag skulle jag nog försöka hitta en privatperson på blocket som säljer bil i delar och köpa av. Skroten vill inte sälja airbags och ny till en gammal s80 känns ovärt.

När du byter kontaktrulle så se till att du inte rör ratten och den är i mitten och inte svängd ett varv åt något håll, annars går den sönder första bästa sväng.
av emsjus
Har artikelnr 9452580. Har inte hittat den nånstans. Den första verkstan jag lämnade in bilen på har gjort många fel med bilen som andra verkstäder har fått åtgärda. Men detta är det sista och mest besvärliga. Kommer bli en Volvo verkstad som får montera detta men dom kunde inte hitta rullen, så därför letar jag själv. Blir antingen att hitta den eller skrota bilen eftersom verkstan inte vill låta mig fortsätta köra bilen. Jag har ju tagit en stor risk i över 1 år.
av emsjus
Vill gärna hitta en eftersom jag den senaste tiden lagt en massa pengar på bilen. Vill ju inte skrota den och att jag "slängt pengar i sjön"
av andersuw
emsjus skrev:Har artikelnr 9452580. Har inte hittat den nånstans.
Artikelnumret stämmer om din bil har ett chassinummer i intervallet 116811-147859 och inte har DSTC. Vilket chassinummer bilen har kan du enkelt kolla här. Chassinumret finns förstås också angivet på själva bilen, troligen både på en plåt i motorrummet och på en skylt ovanpå instrumentbrädan på förarsidan (att läsas utifrån).

De kontaktrullar till S80 1999-2003 som du kan köpa på bildelsbasen hittar du här. Jag ser dock att det artikelnummer delen ifråga har original när man köper den hos Volvo saknas i många fall. Samma sak gäller uppgiften om bilen var utrustad med DSTC eller inte. Men hittar du en kontaktrulle från en bil i det chassinummerintervall jag angav (och sådana kan jag se att det finns där) är det mycket stor sannolikhet att den passar eftersom ytterst få bilar hade DSTC i de årsmodeller som här är aktuella. Vilket chassinummer donatorbilen har framgår vanligen om du klickar på "Mer info" för någon av annonserna i länken. De som kan tänkas ha rätt chassinummer är antingen av årsmodell 2000 eller 2001.

Du kan kanske sedan gardera dig ytterligare genom att be skroten ifråga eller din Volvo ÅF kolla om den aktuella bilen hade DSTC eller inte och/eller genom att få returrätt om det mot förmodan skulle bli fel. Volvo borde kunna kolla detta i sina system med hjälp av chassinumret. Om skroten kan göra detsamma vet jag inte. Beror kanske lite på vilken skrot det är fråga om. Det kan också tänkas att artikelnumret finns angivet på själva kontaktrullen så den möjligheten bör man naturligtvis också kolla när man hör sig för.
emsjus skrev:Den första verkstan jag lämnade in bilen på har gjort många fel med bilen som andra verkstäder har fått åtgärda. Men detta är det sista och mest besvärliga. Kommer bli en Volvo verkstad som får montera detta men dom kunde inte hitta rullen, så därför letar jag själv.
Detta förbryllar mig väldigt. Påstår verkstaden verkligen att kontaktrullen inte längre finns att tillgå som reservdel eller vad? Volvo håller vad jag vet med reservdelar till en bil väldigt länge efter att den slutat tillverkas.
emsjus skrev:Blir antingen att hitta den eller skrota bilen eftersom verkstan inte vill låta mig fortsätta köra bilen. Jag har ju tagit en stor risk i över 1 år.
När det gäller krockkudden slår det mig plötsligt att jag har en krockkudde till min V70 T5 -02 liggandes till ingen nytta. Kudden är avsedd för den fyrekrade ratt som ursprungligen satt i bilen och som är av samma modell som den i S80. Jag har som jag nämnde i ett tidigare inlägg bytt ratt i bilen, till en treekrad, vilket innebar att även krockkudden måste bytas. Både den ursprungliga ratten och den kudde som hör till den är grafitgrå. Vilken färg har din?
Senast redigerad av 7 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
emsjus skrev:http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 52580.html

Detta var den jag hittade och undrar om den hade passat?
Ja den skall förstås passa förutsatt att det artikelnummer du gav oss är det rätta. Se mitt föregående inlägg om den saken. Du hittar också en kontaktrulle med det artikelnumret här. Vilken av dessa två nydelar som blir billigast hänger kanske lite på frakten:

https://www.amb-trade.de/part/9452580/31-Volvo/

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]