Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en S60 06a 2,5T AWD automat. Jag körde i ett potthål idag och sen dess hörs ett knarrande ljud som jag tycker kommer från från höger fram när man står still eller kör sakta och bromsar lätt med backen i. Det låter alltså inget på D. Oftast så tystnar ljudet när man trampar hårt på bromsen men annars hörs det inte. Och någon gång ibland så hörs det inget alls.

Är det någon som kan ha någon idé om vad det kan vara? Själv har jag inte det blekaste aning om vad det kan vara.
Potthålskörningen får mig att misstänka skadat hjullager. Fick det problemet efter att ha kört över en refug med min 855:a sedan jag tvingats väja för en fyllerist som hoppade ut mitt i vägen och försökte stoppa mig. Troligen var det för att be om lift eftersom det var vad han gjorde sedan jag stannat bilen för att inspektera mitt kvaddade framhjul och byta till nödhjulet. Någon sådan blev det inte. Däremot omedelbar telefonrapport till polisen med åtföljande ingripande. :roll:

I mitt fall dröjde det ett tag innan jag började höra något misstänkt ljud, i mitt fall ett vinande vid sväng snarare än ett knarr vid backning. Men det kan förstås komma på en gång och ta sig olika uttryck ljudmässigt.

Skulle förstås kunna vara att bakhjulsupphängningen fått sig en kyss någon annanstans än i själva lagret också. Men något som har med bakhjulsupphängningen att göra är ett rimligt tips givet att ljudet dök upp efter potthålskörning och kommer bakifrån.
Ångpanna skrev:Grejen är den att det låter när jag står still och endast med backen i.

Låter NÄSTAN som att de kan komma från runt bromspedaöen eller bakom.
Sorry. Hade uppenbarligen läst slarvigt och missat att ljudet finns där även när du står stilla och att det kommer från höger fram snarare än höger bak. :roll:

Att det finns där även vid stillastående gör det till en lite svårare nöt att knäcka. Med vilket/vilka hjul körde du ner i potthålet? Samma hjul/sida som ljudet kommer ifrån? I så fall kan man kanske misstänka någon del av bromsen på höger fram, möjligen också något med drivaxeln/drivknutarna på samma sida. Båda systemen (broms, drivning) är ju inkopplade även när du står still och påkänningen på dem är förstås annorlunda om du har backen i istället för D-läget.
andersuw skrev:
Ångpanna skrev:Grejen är den att det låter när jag står still och endast med backen i.

Låter NÄSTAN som att de kan komma från runt bromspedaöen eller bakom.
Sorry. Hade uppenbarligen läst slarvigt och missat att ljudet finns där även när du står stilla och att det kommer från höger fram snarare än höger bak. :roll:

Att det finns där även vid stillastående gör det till en lite svårare nöt att knäcka. Med vilket/vilka hjul körde du ner i potthålet? Samma hjul/sida som ljudet kommer ifrån? I så fall kan man kanske misstänka någon del av bromsen på höger fram, möjligen också något med drivaxeln. Båda systemen (broms, drivning) är ju inkopplade även när du står still och påkänningen på dem är förstås annorlunda om du har backen i istället för D-läget.
Jo de va höger sida dom jag körde i med. Jag misstänker ockdå något med drivaxeln eller bromsen då det slutar oftast om jag trycker hårt på bromsen.
Det kommer väldigt oregelbundet. Trampar jag flera gånger på bromsen tycks det upphöra. Och när jag försöker lyssna utifrån och drar åt parkeringsbromsen och har R i så slutar det när jag kliver ur och börjar när jag kliver i igen.

När jag väl fått tyst på det så kommer det inte tillbaka fören jag lägger ur och i R igen.

Funderar på om det kan vara något låger till kardan eller något.

Det låter som om det kommer från runt bromspedalen har jag konstaterat nu.
Ångpanna skrev:Funderar på om det kan vara något låger till kardan eller något.
Men sitter kardanaxeln så lågt att den riskerar att slå i när bilen kör ner i ett potthål med höger fram? Och skulle i så fall inte något annat slå i först om man verkligen sjunker ner djupt med hjulet?

Sedan är det förstås tänkbart att något skakat loss nästan var som helst i bilen till följd av stöten även om delen ifråga inte haft markkontakt.

Kanske bör du ta upp bilen på lyft för att komma åt att lyssna och känna i syfte att fastställa varifrån ljudet kommer.
andersuw skrev:
Ångpanna skrev:Funderar på om det kan vara något låger till kardan eller något.
Men sitter kardanaxeln så lågt att den riskerar att slå i när bilen kör ner i ett potthål med höger fram? Och skulle i så fall inte något annat slå i först om man verkligen sjunker ner djupt med hjulet?

Sedan är det förstås tänkbart att något skakat loss nästan var som helst i bilen till följd av stöten även om delen ifråga inte haft markkontakt.

Kanske bör du ta upp bilen på lyft för att komma åt att lyssna och känna i syfte att fastställa varifrån ljudet kommer.
Jag jag får ta och göra det. Funderar på om vinkelväxeln kanske fått sug en smäll. Den sitter väll strax framför mittkonsolen om man säger?
Ångpanna skrev:Jag jag får ta och göra det.
Dessbättre har ju GDS-hallarna, i alla fall OKQ8s, lyftar där bilen står på hjulen. Du behöver ju det i det här fallet för att kunna återskapa den situation där du får fram ljudet med bilen kvar på marken. På de flesta andra lyftar hänger ju hjulen fritt, vilket ofta är en fördel men inte i just detta fall. :-) Se till att medhjälparen i bilen har foten ordentligt på bromsen bara. ;-)
andersuw skrev:
Ångpanna skrev:Jag jag får ta och göra det.
Dessbättre har ju GDS-hallarna, i alla fall OKQ8s, lyftar där bilen står på hjulen. Du behöver ju det i det här fallet för att kunna återskapa den situation där du får fram ljudet med bilen kvar på marken. På de flesta andra lyftar hänger ju hjulen fritt, vilket ofta är en fördel men inte i just detta fall. :-) Se till att medhjälparen i bilen har foten ordentligt på bromsen bara. ;-)
Ja jag ska göra det. Eller bara lämna in på volvo för felsökning.

Men en första titt är ju värt att göra själv.

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]