Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag har eftermonterad nivåreglering på min v70n. Satte också på adapter fästen som flyttade ner dämparna några cm. Så bilen blir lite lägre.

Nu har bilen börjar gunga ibak.
Kan det räcka med att bort plattorna så dämparna flyttas upp och då spänns dämparna lite?
Typ ett sista ryck innan de kanske ger upp helt?
Tror knappast det är någon större idé om nivomaterna börjat ge upp. Bara att bita i det sura äpplet och byta. Tyvärr är det väl svårt att hitta fina nivomater på skroten vid det här laget. De flesta av dem som finns där har ju rullat långt. Skall du köpa nytt bör du jämföra reservdelspriset med priset för en komplett eftermonteringssats, inklusive fjädrar. Om jag förstått saken rätt kan eftermonteringssatsen av någon märklig anledning vara billigare.

Om du vill byta tillbaka till vanlig fjädring har jag en komplett sats (dämpare plus fjädrar) som du kan få billigt. Den blev över när jag själv bytte till nivåreglering på min V70 -02 för runt åtta år sedan. Bilen hade då gått ca 16000 mil men bakfjädringen var fortfarande helt OK och är det förhoppningsvis fortfarande efter några år i ett varmt och torrt källarförråd.
gungar bak?
gungar i sidled?

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]