Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikko
Har märkt att när man stängt av motorn och tändningen och det blir helt tyst i bilen hörs ett litet surrande ljud nånstans framifrån på vänster sida av bilen som slutar efter någon minut. Vad kan det vara för ljud? :roll:
Användarvisningsbild
av eccy243
Gasspjället som återställer sig? Bara en gissning... Måste höra ljudet för att kunna säkerställa.
av apan_jocko
Magnetventligen gör väl ifrån sig ljud lite sporadiskt ? Har för mig att detta även var "normalt" beteende.

/ aj
Användarvisningsbild
av A80TD
Är du säker på att ljudet kommer från vänster? Om ljudet kommer innifrån kupén borde det vara minifläkten bakom gallret i klimatorpanelen. (Ovanför höger tempvred). Håll tummen mot gallret medan den surrar och kolla om du hör någon skillnad.
Användarvisningsbild
av OFFO
Bränslevärmare ?
Användarvisningsbild
av MartinS
Turbotrycksreglerventienl ger ifrån sig ett "klapprande" en stund efter att du stängt av motorn, av någon anledning jag inte förstått.

/Martin
Användarvisningsbild
av Mikko
Jag ska kolla det där med minifläkten bakom gallret i klimatorpanelen. Det kan ju vara så att ljudet kommer därifrån men att örat uppfattar som om det kom från vänster sida.
av cme
Magnetventil till wastgate. Surrade på min XC. Den blev märkbart kraftfullare och växlar mjukare med ny magnetventil. (512:-, och byts på under 10 minuter). Magnetventilen surrar också på min 2.4T men där mätte jag 0.44 bar turbotryck så den kan tydligen surra utan att vara helkass.

cme
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag har haft en V70 2.4T och har nu en XC90 T6 och båda surrar ungefär en minut efter avstängd tändning. Sen varvar det ner och blir knäpptyst. Har inte reagerat så mycket på vad det kan vara utan förutsatt att de ljuden ska vara där :wink:
Användarvisningsbild
av Mikko
Jo, det var minifläkten bakom gallret i ECC-panelen som surrade. Tack för hjälpen! Då vet man vad det är i alla fall. :lol:

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]

Tusen tack! Detta betyder mycket! Undrar om det &a[…]