Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morell79
Har dessa meddelanden i färddatorn.

"Anti-sladd tillf. avstängd"
"DSTC spinnregl.av"

Var till Bilbolaget i Gävle idag och kollade felkoder och dom påstår att jag lär byta kontaktrulle eller spakcentrum. Dom gjorde en programuppdatering och då blev det lite bättre och lampan slocknade till och från när jag svänger höger men tänds igen då jag svänger vänster.
Vilken lär bytas kontaktrullen eller spakcentrum? dom visste inte utan tyckte att jag skulle byta båda?? känns onödigt att byta båda för 8400kr om bara en behövs bytas?
Har en volvo v70N Active edition 07
av lennart lundberg
Hej!

Kanske ett långskott.
Har man undersök så att inte någon av ABS kransarna fram har spruckit. "Gått av".
Det hände mig förra året med varning ABS service.

Lennart
av andersuw
Svårt att ge dig några entydiga besked om saken, särskilt som vi inte vet vilka felkoder verkstaden närmare bestämt läst ut. Om du inte tänker dig att själv diagnosticera och åtgärda detta problem utan vill överlämna det åt verkstaden är du förstås i händerna på den. Byter de bara den ena komponenten och det inte visar sig vara den det hänger på riskerar du att åka på dubbel arbetskostnad om du inte kan överenskomma något annat med dem i förväg. Kontaktrulle och "spakcentrum" sitter ihop så det är ungefär samma jobb att byta endera som att byta båda. Borde bara vara reservdelskostnaden som skiljer.

Med tanke på att felet bara dyker upp när du rör ratten i ena riktningen skulle jag tippa på kontaktrullen som innehåller den rattvinkelgivare vars signaler DSTC är beroende av. Men jag lämnar inga som helst garantier för att detta är rätt. Det kan också vara "spakcentrum" (Steering Wheel Module, SWM) som innehåller styrenheten för rattvinkelgivaren. Som Lennart antyder är DSTC också beroende av ABS-systemet. Men gissningsvis pekar de felkoder verkstaden läst ut i första hand på kontaktrullen och/eller SWM eftersom verkstaden föreslår byte av just dessa komponenter. Att problemet ser ut att ha att göra med hur du svänger pekar nog också i första hand på de komponenterna.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av stanze
Tror nog att dom skulle sett om det var nån felkod på abs-givare vid hjulen. Byt kontaktrullen i ratten. Det är mitt tips.
Jag hade samma felkoder på min s60-05 och efter byte till en beg från skroten så var problemet ur världen,men det var
för mig det.
Hej igen!

Jag hade felkod som kom och gick, SAS0016 kontaktrullen/rattvinkelgivaren. Bilia ville inte byta på bilens 2 års garantin, felet försvann vid bytet av automatlådan för drygt fem år tillbaka i tiden. ??:-/
I mitt fall var det inte kontaktrullen utan något helt annat som gav felkoden. Kanske Bilia gjorde rätt! :wink:
Det jag ville säga är, en felkod kan vara svårt att tyda och ge rätt felorsak. :|
TS. Hoppas att det är det billigaste alternativet för dig. :D

Lennart
av morell79
fellorderna dom får fram var på spakcentrum och kontaktrulle.
när jag åkte dit så lyste lampan hela tiden men efter att han laddade in ny programvara så slocknar lampan ibland vid höger svängar, och av den orsaken så kunde han inte säga vilken som var trasig.
av andersuw
morell79 skrev:fellorderna dom får fram var på spakcentrum och kontaktrulle.
när jag åkte dit så lyste lampan hela tiden men efter att han laddade in ny programvara så slocknar lampan ibland vid höger svängar, och av den orsaken så kunde han inte säga vilken som var trasig.
Vet du exakt vilka koder de fick fram eller kan du ta reda på det? Se i övrigt mitt inlägg tidigare i tråden.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]