Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Jag har en V70 -07 2,4d med automat.
När man kör med farthållaren så rycker det lite svagt precis som han inte riktigt kan bestämma sig för att gasa eller släppa.
Tydligast i lägre farter men känns även runt 120 som jag oftast ligger i.
runt 80 ser man tydligt på varvräknaren att den pendlar 100-200 varv, runt 120 syns det inte på varvräknaren men man känner småryck i bilen.
Nån som har några tips?
av andersuw
Om det bara händer vid körning med farthållaren skulle det möjligen kunna vara givaren för bromspedalen även om strul med den kanske oftast innebär att farthållaren inte fungerar alls eller "hoppar ur".

Om det även händer vid körning utan farthållare när man försöker hålla helt jämn fart med hjälp av gaspedalen kan man förstås misstänka en del annat också, t.ex. problem med givaren på gaspedalen eller problem med lådans lockup-funktion.

Läsning av felkoder med Volvospecifik läsare kan kanske ge närmare besked.
av andersuw
Det finns allt möjligt som kan tänkas ge motorryckningar. Problemet i ditt fall är att förklara varför ryckningarna finns där bara när du kör med farthållaren, inte annars. Farthållaren i den här generationen av bilar är ju ingen egen liten apparat längre. Ett kort tryck på färddatorns plusknapp innebär bara att motorstyrenheten (ECM) får order att ge tillräckligt mycket gas för att hålla kvar bilen i den hastighet den hade då du tryckte på knappen även när gaspedalen är uppsläppt. Det den då gör borde inte skilja sig från vad du själv kan åstadkomma genom att hålla gaspedalen på ett sådant sätt att bilen håller jämn fart. Har du provat det senare tillräckligt länge/noga och i samma hastigheter där du upplever farthållarryckningarna för att säkert säga att det inte finns några ryckningar vid körning utan farthållare? Det är sannolikt lättare att känna ryckningarna när du kör med farthållare än utan även om de skulle finnas där i båda fallen.

När det gäller glödrelät: Är det reläet för motorns glödstift vi pratar om? Om jag förstått saken rätt kan glödstiften i vissa fall användas även under körning, inte bara vid kallstart. Vet dock inte hur det är med detta på just din motor. Hur som helst bör du väl fixa reläet omgående, om inte annat för att kunna utesluta att det trots allt är det som spökar.

När det gäller gasspjäll: Något sådant finns inte på en diesel. Hur mycket kraft motorn levererar bestäms med hjälp av bränslemängd och turbotryck.

När det gäller EGR-ventilen: Ja, den skulle kunna ge ryckningar men det borde den i så fall rimligen göra även vid körning utan farthållare.
av mbc
andersuw skrev:Det finns allt möjligt som kan tänkas ge motorryckningar. Problemet i ditt fall är att förklara varför ryckningarna finns där bara när du kör med farthållaren, inte annars. Farthållaren i den här generationen av bilar är ju ingen egen liten apparat längre. Ett kort tryck på färddatorns plusknapp innebär bara att motorstyrenheten (ECM) får order att ge tillräckligt mycket gas för att hålla kvar bilen i den hastighet den hade då du tryckte på knappen även när gaspedalen är uppsläppt. Det den då gör borde inte skilja sig från vad du själv kan åstadkomma genom att hålla gaspedalen på ett sådant sätt att bilen håller jämn fart. Har du provat det senare tillräckligt länge/noga och i samma hastigheter där du upplever farthållarryckningarna för att säkert säga att det inte finns några ryckningar vid körning utan farthållare? Det är sannolikt lättare att känna ryckningarna när du kör med farthållare än utan även om de skulle finnas där i båda fallen.

När det gäller glödrelät: Är det reläet för motorns glödstift vi pratar om? Om jag förstått saken rätt kan glödstiften i vissa fall användas även under körning, inte bara vid kallstart. Vet dock inte hur det är med detta på just din motor. Hur som helst bör du väl fixa reläet omgående, om inte annat för att kunna utesluta att det trots allt är det som spökar.

När det gäller gasspjäll: Något sådant finns inte på en diesel. Hur mycket kraft motorn levererar bestäms med hjälp av bränslemängd och turbotryck.

När det gäller EGR-ventilen: Ja, den skulle kunna ge ryckningar men det borde den i så fall rimligen göra även vid körning utan farthållare.
Tack för svar, har haft bilen i 4 år och ca 12000 mil och ryckningarna har inte funnits innan och jag tror iallafall att jag har kört såpass jämnt att dom skulle kommit utan farthållare med.
Gasspjäll eller inte, men nån typ av spjäll med elmotor sitter där i inloppet såg jag när jag hade loss intercoolerslangen och såg att det var mkt sot, skrev gasspjäll för enkelhetens skull.
Ska ta isär och göra rent nån dag, ska bara hinna med det.
av andersuw
mbc skrev:Gasspjäll i den bemärkelsen vet jag att det inte finns men nån typ av spjäll med elmotor sitter där i inloppet såg jag när jag hade loss intercoolerslangen och såg att det var mkt sot, skrev gasspjäll för enkelhetens skull. Ska ta isär och göra rent nån dag, ska bara hinna med det.
Kan kanske vara EGR-spjället. Har själv inte haft anledning att närmare granska insuget på en diesel ännu så vet inte riktigt hur det i praktiken ser ut. Såg annars i din tråd om samma problem på SVXC att du tidigare haft problem med lockup-funktionen på lådan. Även om du skriver att det är åtgärdat kan det ju vara så att det dykt upp igen. Nämner snarast detta i brist på bättre alternativ. Det svåra är som sagt inte att komma på tänkbara orsaker till ryckningarna. Det svåra är att förklara varför de bara dyker upp med farthållaren på (eller i vart fall märks tydligt bara då).
av mbc
Tack för svar, lockup problemen brukar försvinna när man slår på farthållaren, dom problemen hade jag innan men dom är borta nu med nytt ventilpkt.
Kan ju bero på lådan ändå, som sagt jag har verkligen försökt få fram ryckningar utan farthållaren men inte märkt en tendens till detta.
När man har på farthållaren och kör i nedförsbacke känns det väldigt tydligt, motorbroms sen gasar han på och släpper gasen direkt känns som han ligger och pumpar på gasen.
Har haft bilen i 4 år och kört 10000 mil, det har inte vart så innan, har en 06:a d5 med automat också och den är inte heller så.
Ska försöka göra rent egr i helgen, återkommer.
av andersuw
Hmm. Skulle kunna vara någon slags tröghet/ryckighet i verkställandet av motorstyrenhetens order, lite som du redan är inne på. När man kör med farthållaren på ligger ju motorstyrenheten och finjusterar hela tiden för att hastigheten skall bli så jämn som möjligt. Och om dess order utförs lite trögt/ryckigt blir bilen förstås ryckig i gången. När man kör utan farthållare ligger man kanske inte och finjusterar fullt så frekvent och i så små doser.
av mbc
Uppföljning.
Det var en abs-krans som var sprucken.
Inga felkoder, ingen tänd abslampa, abs:en funkade som vanligt, så det var inte lätt att hitta.
Nu går den som en dröm igen med farthållaren inkopplad.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]