Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

Bilen rycker lite vid ca 120, kan det beroo på gasspjället ( nu till smartfråga nr 1 ) har jag gassjäll ?, och isåf hur gör jag rent det

mvh Björne
av TerSve
Jag har bytt turbotrycksreglerventil på min S80 T6
av jbl
Ja du har ett elektroniskt gasspjäll. Gasspjället brukar mer ge sig till känna vid tomgång. Gör en sök så hittar du info om rengöring.

Det kan vara nästan vad som helst som gör att du känner ryck. Har du dom senaste mjukvarorna i bilen. Kolla med Volvo felkoder.
Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

Ok jag förstår, bilen har gått 13600 mil alltså snart dax för service, kanska lika bra att verkstaden kollar upp detta , är inte världens bästa mek själv.
Tack för svaren iaf

mvh Björne
Användarvisningsbild
av CarMan
Baskriv ryckningarna bättre.
rycker den mjukt vid accelaration så tippar jag på turboreglerventil.
Användarvisningsbild
av bladet1
Hej !

Nej inga ryckningar vid acceleration utan bara vid jämn fart ca 120 km/h

( väldigt små ryckningar men ändå fullt kännbara )

mvh Björne
Användarvisningsbild
av eccy243
Har du provat att stänga av AC:n?
Användarvisningsbild
av bladet1
?? nej det har jag inte, är du seriös nu när du frågar detta ? eller har jag missat något

/ Björne
Användarvisningsbild
av bladet1
... du menar om ac;n skulle slå av o på av sig själv så skulle det bli ryckninga i bilen, som sagt har inte prövat det men ska testa och känna efter

/ Björne
av haxpet
Det finns bilar där man kan känna en liten knyck när ACn går igång. Men i en bil som är så ny som en S80 och med den motorn så borde man inte märka något sådant.

Hade en kompis med en Honda Civic och 1.4 maskin, han stängde alltid av ACn när han skulle köra om, om den slog på mitt i en omkörning så tappa han ganska mycket kraft och det märktes bra i accelerationen.

Men att det skulle vara samma på en Volvo, låter konstigt.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]