Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Stod och tittade på en V70 D5 -02 med en bekant och hamnade i diskussion vad som händer när man ger gas.

Det verkar ju inte finnas något gasspjäll, så är det bara mängden bränsle som sprutas in i cylindrarna man styr med gaspedalen? Indirekt genom motorstyr som tar hänsyn till en massa annat så klart.
av andersuw
sensonic skrev:Stod och tittade på en V70 D5 -02 med en bekant och hamnade i diskussion vad som händer när man ger gas.

Det verkar ju inte finnas något gasspjäll, så är det bara mängden bränsle som sprutas in i cylindrarna man styr med gaspedalen? Indirekt genom motorstyr som tar hänsyn till en massa annat så klart.
Nej, inget gasspjäll som stryper motorn på en diesel. Däremot kan man förstås variera övertrycket via turbon och gasblandningen via EGR-ventilen. Plus bränslemängden förstås.
av sensonic
OK, men utveckla gärna lite till.

Turbon: hur reglera övertrycket på den kopplat till hur jag trycker på gaspedalen? Ja, den finns vnt på turbons ställer om den, men det är väl bara vid ett specifikt varvtal som jag förstått det? Eller är det en kontinuerlig reglering av vet mer eller mindre direktkopplet till gaspedalen? Tror inte det då det är en vakuumklocka som styr vet på de gamla motorerna.

EGR: Återföring av avgaser alltså. Trodde mer det var en reningsgrej än att den aktivt används för att styra motorns varvtal kopplat till förarens intention via gaspedalen.
av rid54
Dieslar jobbar med bränslemängd bara. Även äldre motorer har samma princip, man reglerar bara bränslemängden, genom att ställa om insprutningspumpen eller genom att reglera spridarna. Reglering av turbotryck kan jag inte redogöra för, men principen är ju att trycka in så mycket syre (luft...) i cylindrarna som möjligt och att spruta in så mycket bränsle som kan förbrännas med den syremängden... när man vill ha full effekt. Moderna motorer kan säkert mäta luftmängden efter turbon och ladda på med bränsle i lagom mängd, äldre motorer jobbade med fasta parametrar... stannade turbon blev det alldeles för mycket bränsle och ett svart moln efter bilen.

EGR är i första hand för att sänka förbränningstemperaturen vid låg - normal last. Tror inte det systemet är aktivt vid full effekt. Låg förbränningstemp ger mindre kväveoxider.
av sensonic
Så bra.

Vad jag kan om vnt-turbo är att den tar hand om det vanliga turbodilemmat att en liten turbo reagerar fort på låga varv medan den inte bidrar så mycket på högre varv. Tvärtom för en stor turbo.

En vnt ställer med klaffar om turbokammaren så den uppför sig som en liten turbo med en inställning på klaffarna och som en stor med en annan klaffposition. Bättre stöd av turbon genom hela registret alltså.
av andersuw
sensonic skrev:OK, men utveckla gärna lite till.

Turbon: hur reglera övertrycket på den kopplat till hur jag trycker på gaspedalen? Ja, den finns vnt på turbons ställer om den, men det är väl bara vid ett specifikt varvtal som jag förstått det? Eller är det en kontinuerlig reglering av vet mer eller mindre direktkopplet till gaspedalen? Tror inte det då det är en vakuumklocka som styr vet på de gamla motorerna.
Det insugstryck som turbon kan leverera är beroende av avgastrycket vilket i sin tur beror på gaspedalläge men också motorvarv. Motorvarvet är förstås i sin tur beroende av gaspedalläget men inte på något enkelt eller omedelbart sätt. Dessutom finns det ventiler med vars hjälp motorstyrningen kan begränsa turbotrycket om det är högre än ändamålsenligt.

Sedan är VNT inte enda möjligheten att därutöver påverka hur turbon fungerar. På min V70 D4 -15 med VEA-motor finns två turboaggregat, ett mindre som används vid låga varv och ett större som används vid höga. Arbetsfördelningen mellan dessa båda styrs såvitt jag vet av motorvarvet. På de nya D5:orna av VEA-modell kombineras tvåstegsturbon med VNT, vilket troligen är vad som krävs för att få ut mer än ca 200 hk ur motorn.
sensonic skrev:EGR: Återföring av avgaser alltså. Trodde mer det var en reningsgrej än att den aktivt används för att styra motorns varvtal kopplat till förarens intention via gaspedalen.
Säkert ökar man inte avgasåterföringen när du trycker ordentligt på gasen. Snarare tvärtom.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]