sensonic skrev:OK, men utveckla gärna lite till.
Turbon: hur reglera övertrycket på den kopplat till hur jag trycker på gaspedalen? Ja, den finns vnt på turbons ställer om den, men det är väl bara vid ett specifikt varvtal som jag förstått det? Eller är det en kontinuerlig reglering av vet mer eller mindre direktkopplet till gaspedalen? Tror inte det då det är en vakuumklocka som styr vet på de gamla motorerna.
Det insugstryck som turbon kan leverera är beroende av avgastrycket vilket i sin tur beror på gaspedalläge men också motorvarv. Motorvarvet är förstås i sin tur beroende av gaspedalläget men inte på något enkelt eller omedelbart sätt. Dessutom finns det ventiler med vars hjälp motorstyrningen kan begränsa turbotrycket om det är högre än ändamålsenligt.
Sedan är VNT inte enda möjligheten att därutöver påverka hur turbon fungerar. På min V70 D4 -15 med VEA-motor finns två turboaggregat, ett mindre som används vid låga varv och ett större som används vid höga. Arbetsfördelningen mellan dessa båda styrs såvitt jag vet av motorvarvet. På de nya D5:orna av VEA-modell kombineras tvåstegsturbon med VNT, vilket troligen är vad som krävs för att få ut mer än ca 200 hk ur motorn.
sensonic skrev:EGR: Återföring av avgaser alltså. Trodde mer det var en reningsgrej än att den aktivt används för att styra motorns varvtal kopplat till förarens intention via gaspedalen.
Säkert ökar man inte avgasåterföringen när du trycker ordentligt på gasen. Snarare tvärtom.