Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
V70n med 16000 mil har börjat att klonka i framvagnen igen. För 1-2 år sedan byttes bägge länkarmar fram och ena styrleden (vänster yttre) pga klonk och glappa bussningar.

Nu hörs ibland klonk på vänster sida, speciellt i fartgupp men det har även hörts vid högersväng, men inte alltid. Bilen drar inte heller åt något håll.

Jag ska ut på långresa nästa vecka och vill ogärna bli stående längs vägen... Men det verkar vara svårt att få verkstadstid på så kort varsel. Kan det vara farligt att köra med klonkandet i framvagnen?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
En mycket vanlig orsak till klonkande är stabilisatorstagen till krängsningshämmaren. Inte akut farligt, men irriterande.
Jag tror inte att du blir ståendes på vägen, men är du osäker så försök åka till en mindre verkstad som kan lyssna och kolla på det.
Användarvisningsbild
av wissel
Tror mera på Fjäderbenslagring som börjar bli trött, ofarligt men trist.
Stabilisatorstagen( Klapperstagen) brukar inte klonka utan mer....klappra ;-)
Användarvisningsbild
av Allinug
Tack för tipsen!
Kan man själv på något lätt sätt titta på dessa saker för att se om något ser konstigt ut? Alltså utan att demontera en massa saker och palla upp bilen...
av PromB
Bytt stabilisator stagen, länkarmarna, stötdämparna, fjäderlager och har klonk i framvagnen förarsidan, kikade in i hjulhuset och det såg nytt och fint ut inget förvånande då allt blev bytt förra året men bussningarna på krängningshämmaren såg vissna ut, även hört att fjäderbenssätena kan föra oljud, så det är vad jag kommer satsa på härnäst.

Mitt klonk är konstant där vägen inte är underbart jämn och fin, bedövas med hög hastighet eller radion.
Användarvisningsbild
av SRT
Som tidigare skrivits så är fjäderbenslagringarna samt stabilisatorstagen en stor orsak till klonkandet och är tyvärr ett mer än lovligt vanligt fel på dessa bilar.Inget som direkt påverkar körbarheten men som sagt var väldigt irriterande där det oftast hörs i låg fart på ojämt underlag.
av sensonic
Allinug skrev:Tack för tipsen!
Kan man själv på något lätt sätt titta på dessa saker för att se om något ser konstigt ut? Alltså utan att demontera en massa saker och palla upp bilen...
Njae, du får nog iaf lyfta bilen för enkel egenkontroll:

Fatta hjulen med grepp klockan 3 och 9. Ryck i omväxlande riktning, ska inte finnas något glapp.

Samma sak med grepp kl 12 och 6.

Sedan kan du släppa ned bilen och starta motorn. Med huven uppe kan du med hjälp av en assistent som vrider på ratten mellan ändlägen se om fjäderbenslagren överst rör sig jämnt och fint eller om de liksom hoppar fram.

Inga heltäckande test men det är väl vad som går att göra på egen hand.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag åkte in till en mindre verkstad som fick kolla upp bilen (i februari). De hittade inga fel, så jag behövde inte betala. De har gjort markeringar på fjäderbenstornet så där verkar de kollat något. Efter felsökningen så förekom inte klonkandet längre, inte ens på de dåliga Norrlandsvägarna som jag åkte på.

Nu har klonkandet börjat igen. När jag kör i klassiska stadsfartgupp så klonkar det rejält. Det verkar också finnas ett klonk kopplat till att man trampar första biten på gaspedalen vid låg fart.

Jag har läst att vissa verkar ha haft motorfästen där bultar inte suttit ordentligt. Var sitter dessa? I Haynes visas fästena bara i närbild och det hjälper tyvärr inte alls om man inte ens vet vilket hörn man ska titta i...

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]