Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har sökt lite i forumet utan framgång, men jag ska försöka förklara mitt mysterium så grundligt som möjligt:

Jag har såklart ofrivilligt den otroligt påkostade spegeln med 13 kablar. El-justering, infällbar, uppvärmd, trygghetsbelysning, stolsminne (lägesgivare) och allt som kan tänkas medfölja.

Problemet är att justeringen endast fungerar ibland, mer sällan, och endast i vissa vinklar - samt att spegeln fäller in sig fantastiskt bra, men aldrig ut. Om man manuellt känner på spegeln så är "grundläget" flyttat, om någon förstår vad jag menar. Det vill säga det låsläge/ändläge/normalläge som avgör om spegeln är infälld eller inte (i infällt läge "låser" spegeln när den ligger längs bilen, och när den är utfälld låser den i vinkel ut från bilen). Efter att spegeln en gång varit infälld är läget fast i detta läge, och spegeln blir "slapp" när man fäller ut den för hand.

Det jobbiga var när jag skiftade spegel och upptäckte att felen var exakt desamma. Jag har lokaliserat en styrenhet stor som en mindre laptop i sidodörren, om den kanske har gett sig?

Jag kan även nämna att reglagen fungerar, då vänster sidospegel fungerar exemplariskt.

Någon som känner igen detta? Tacksam för svar!
waernerfranz skrev:Jag har såklart ofrivilligt den otroligt påkostade spegeln med 13 kablar. El-justering, infällbar, uppvärmd, trygghetsbelysning, stolsminne (lägesgivare) och allt som kan tänkas medfölja.
Det tycker jag inte du skall vara ledsen för även om det är ofrivilligt. ;-)
waernerfranz skrev:Det jobbiga var när jag skiftade spegel och upptäckte att felen var exakt desamma. Jag har lokaliserat en styrenhet stor som en mindre laptop i sidodörren, om den kanske har gett sig?
Du har alltså försökt byta ut den trilskande spegeln mot en annan (ny eller begagnad) utan att det blev bättre? Stämmer det? I så fall pekar mycket på att det är antingen kablaget fram till spegelanslutningen eller någon av styrenheterna i främre dörrarna (Driver Door Module, DDM, på förarsidan och Passenger Door Module, PDM på passagerarsidan) som du bör titta på.

Som vanligt vid elproblem är det en god idé att läsa felkoder först.
andersuw skrev:Du har alltså försökt byta ut den trilskande spegeln mot en annan (ny eller begagnad) utan att det blev bättre? Stämmer det? I så fall pekar mycket på att det är antingen kablaget fram till spegelanslutningen eller någon av styrenheterna i främre dörrarna (Driver Door Module, DDM, på förarsidan och Passenger Door Module, PDM på passagerarsidan) som du bör titta på.
Exakt. Skiftade rakt av utan framgång. Kablaget ser fräscht ut, och jag har ruckat och mätt lite på det, men mätvärdena är dock inte helt tillförlitliga. Kanske ska åka till nån skrot och testa att bara skifta boxen och se hur det går. Mest nyfiken på om någon varit med om något liknande. Min google-fu gav inte så mycket :x
andersuw skrev:Som vanligt vid elproblem är det en god idé att läsa felkoder först.
Jag har en OBD-läsare, men den ger inga fel. Vet dock inte om Volvo har mer avancerade prylar för detta :D
waernerfranz skrev:Kanske ska åka till nån skrot och testa att bara skifta boxen och se hur det går. Mest nyfiken på om någon varit med om något liknande. Min google-fu gav inte så mycket :x
Vet inte hur vanliga just dina felsymptom är. Men fel på DDM eller PDM är inte helt ovanliga. Dock skulle jag inte chansa på att åka till närmsta skrot för att se om jag kan hitta en. Dels vet du ännu inte vilken av de två du i första hand skall misstänka. Det lutar kanske främst åt PDM men helt säker är jag inte. Dels tror jag du har liten chans att hitta exakt rätt DDM/PDM den vägen. Det finns flera varianter av dessa styrenheter och för att det skall funka rakt av måste du hitta en med samma artikelnummer. Det är dessutom inte säkert att det räcker om det skiljer tillräckligt mycket ifråga om exakt när din och donatorbilen tillverkats.
waernerfranz skrev:Jag har en OBD-läsare, men den ger inga fel. Vet dock inte om Volvo har mer avancerade prylar för detta :D
En vanlig (generisk) OBD-läsare kommer inte att ge dig de felkoder som här kan vara aktuella. Den tar bara de koder som tillverkarna enligt lag är skyldiga att leverera vid läsning med en sådan läsare (t.ex. koder som gäller avgasreningen).
Hmm, men det borde röra sig om de där modulerna i vilket fall som helst. Tråkigt att elektronik för högerspegeln även sitter i förardörren dock! Kan ge mycket roliga fel kan jag tänka mig :D

Har några kompisar som jobbar på en skrot, så hittar jag något med samma nummer kan det iaf vara värt att testbyta lite snabbt och se om det löser sig. Är det där instrumenten något volvospecifikt annars? Så man får muta Rejmes lite, eller vet du om Bosch också stödjer det? :roll:
waernerfranz skrev:Är det där instrumenten något volvospecifikt annars? Så man får muta Rejmes lite, eller vet du om Bosch också stödjer det? :roll:
Menar du felkodsläsare? Ja det finns Volvospecifika läsare som alla definitivt är bättre än de generiska. Bäst är VIDA/DiCE (samma utrustning som Volvoverkstäderna själva använder) eftersom du då får full hjälp inte bara med att läsa koderna utan också med att uttolka dem, diagnosticera vidare, hitta rätt delar (reservdelskatalog) och få instruktioner för demontering/montering.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]