Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Anit-spin lampan blinkar när man gasar på utan att det är halt ute.
Och man känner att det slår ner på farten.
Precis som bilen tror det är halt med det inte är det.

EXEMPEL: Kör på 50 sträcka och gasar upp till 70 och lampan blinkar. då är det inte mer varv på bilen än 3000 ungefär.
Bilen är helt original så mycket svårt och tro att det vill spinna då.

Vart börjar jag fel söka ?
Eller är det inlämning som gäller?

Har haft bilen på verkstad för 1 vecka sedan då dom byte en spänn rulle. Har mycket svårt att tro att det ska ha påverka anti spin.

Avaktiverar man anti spin så funkar det normal.. dock utan anti spin då..

Kan ju vara något med ABS också.
Hitta något på forum där styrenheten för ABS kan vara felande länk.
Läste även att farthållaren inte fungerar när lampan blinkar.. men när jag har accelererat med fart hållaren så har den även blinkat men fart hållaren har inte hoppa ur funktion.
detta var dock på en-00a bil modell kanske inte är samma på -04.
av S1mp4n
Kolla med felkodsläsare om det ger felkod på någon av ABS givarna, du kan också titta under bilen och kolla om abs ringarna på drivaxlarna är hela.
Min bil gjorde samma sak som din och det var en av kransarna som var sprucken!
av wohlfie
Ja satt o fundera på kransarna med och jag vet att dom var rostiga.
De sitter på drivknuten åker man på byta hela eller hur sitter dom?
De är väll inte limmade?
av S1mp4n
Jag är inte helt hundra, jag bytte hela drivaxeln för mina damasker var trasiga och drivaxeln vibrerade lite.
Men tror det bara är att knacka bort den gamla, när jag tog bort drivaxeln så ramla kransen av i två delar bara man peta på den med en skruvmejsel. sen slipa rent lite och knacka på en ny! Är det svårt kan man värma den nya kransen lite innan så den växer!
av wohlfie
S1mp4n skrev:Jag är inte helt hundra, jag bytte hela drivaxeln för mina damasker var trasiga och drivaxeln vibrerade lite.
Men tror det bara är att knacka bort den gamla, när jag tog bort drivaxeln så ramla kransen av i två delar bara man peta på den med en skruvmejsel. sen slipa rent lite och knacka på en ny! Är det svårt kan man värma den nya kransen lite innan så den växer!
Okej lika bra kolla drivaxel när man ändå är där.. har dock inga vibrationer och vad jag vet så är damasken hel.. men visar sig.. ska kolla upp detta..
Såg någon på forumet som hade bara gjort rent kransen.. visar sig ska ta kolla detta imorgon.
av wohlfie
Kan förstå att det inte funkar så bra då på högra sidan har det gått av så fattas 1-2cm
på vänstra sidan sitter den löst.
Så kanske är dags o byta:)

En annan fundering var att själv drivaxelbulten som brukar sitta hårt.
Satt så löst så gick o skruva bort med handkraft. kan inte stämma? eller?

För o byta denna nu måste jag skruva bort så mycket så jag har drivknuten i handen?

Har detta något med antisladd systemet att göra med? DSTC
Eller bara Abs/Anti spin systemet? STC har jag för mig det heter

Att abs kransen är av och snurrar med handkraft känns ju fel.. så bara byta.

Något tips att tänka på vid detta ingrepp?
av sensonic
wohlfie skrev:En annan fundering var att själv drivaxelbulten som brukar sitta hårt.
Satt så löst så gick o skruva bort med handkraft. kan inte stämma? eller?

35 Nm plus 90 grader. Dvs, dra inte som man gjorde förr med muttern!
av S1mp4n
Här är en video som beskriver hur man byter:

Drivaxelbulten ska egentligen bytas mot en ny, men jag satte dit den gamla ändå. Ska dras 35Nm sedan vinkeldra 90 grader.
Är kransen av så fungerar inte DSTC, ABS eller STC samt kan det visa fel hastighet om kransen vänster fram är av!
av wohlfie
S1mp4n skrev:Här är en video som beskriver hur man byter:

Drivaxelbulten ska egentligen bytas mot en ny, men jag satte dit den gamla ändå. Ska dras 35Nm sedan vinkeldra 90 grader.
Är kransen av så fungerar inte DSTC, ABS eller STC samt kan det visa fel hastighet om kransen vänster fram är av!
kanon men om man gör så där måste man göra framhjuls inställning `?
I handboken står det att man ska lossa kulleden. de kanske går det med.

En fråga till sitter det såna här ringa bak med? ska man då byta alla 4? tänkte byta fram bara. Kolla aldrig bakre OM det nu sitter såna där med.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]