Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Hej.

Ni som har satt in xenon i dimljus, hur löste ni det med inkoppling? Kontaktstycket är ju lite annorlunda? Kan man på något sätt löda detta utan strömtjuvar eller liknande på orginalkablaget?

Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är ingen annan här inne som hittar på sådana ideer eftersom de tänker på sina medtrafikanter
av frippe87
milktrucker skrev:det är ingen annan här inne som hittar på sådana ideer eftersom de tänker på sina medtrafikanter
Tänk att jag tänkte skriva att sådan kommentarer kunde lämnas utanför tråden, men valde att inte göra det. Jag har haft xenon i många dimljus, har då mött mina egna bilar samt besiktat med det utan några som helst problem. Men, då man endast får ha kombinationen halvljus helljus dimljus (utöver pljus och dimljus) så ser jag inget problem med detta då jag inte brukar köra runt med helljus när jag möter andra trafikanter, min gissning är att helljus bländar mer än dimljus isåfall.
av Schmoyoho
Så ditt resonemang är att helljus bländar mer än dimljus och därför är det okej att stoppa i valfri uppsättning lampor i dimljusen? I sådana fall är det ju lugnt att köra med helljus om man monterar extraljus som man har släckta, för extraljusen bländar ju säkert mer och då gör det ju inget om bilens inbyggda helljus lyser.

Dimljus bländar visst, ännu mer så när man kör en bil som inte har en ny vindruta. Och ännu ytterligare mer om det är i mörker, eller ytterligare så i regnigt mörker. DRL är ett djävulens påfund iallafall här i Sverige. Allt det gett är en massa dimljusmuppar och släckta bakljus.

Edit: nej, xenon är INTE okej i dimljusen och inte enligt besiktningen heller. Källa: Audin som stod framför mig i besiktningshallen fick nedslag på att man inte får ha xenon i dimljusen. Och nej, dimljusen får inte lysa hur som helst. De har även krav på ljusbild och justering. Xenon i dimljusen blir precis som om du xenonkonverterar halvljusen fel ljusbild = bländar ännu mer.
av frippe87
N

Nej så resonerade jag inte, vart skrev jag det?

du kör väl inte runt med helljus när du möter trafikanter? Därav ser jag inget problem med att ha dimljusen igång en dimmig kväll på landet och inga bilar i närheten oavsett halogen eller xenon.

Vem blir bländad av dimljusen om dom bara är igång samtidigt som helljus. Det var det jag menade i mitt förra inlägg, det hade inget med jämförelser att göra.
Men Extraljus eller xenon i dim, väljer jag möta något av dessa så väljer jag nog hellre att möta xenon i dimljus.
Användarvisningsbild
av wissel
Så länge vi har en Transportstyrelse som inte ens vet vart dom har sitt arsle så lär
vi få dras med diverse "ljusfenomen" som kanske kan hanteras av de som monterar detta
men som kanske så småningom hamnar hos en ägare med 0 koll.
Vore helt perfekt om man tillämpade Helbilsgodkänt o allt pulande utöver detta = BIG NO NO.
Nära att köra på en liten svart skitbil häromdan, inte ett enda ljus bakåt i kolmörker.
Så trött på dessa bilister så jag närapå kräks. GE FAN i belysningen.
av Jonas_latt
Jag klippte org kablarna och skarvade de med vanliga kabelskor. Funkar kanon.
Blir ni andra här på forumet bländade av dimljus? Jag har besiktad med mina flera gånger. Och så länge de är inställda rätt så är det ju lugnt. Aldrig någon som har blinkar på mig eller sakt något om dimljusen.
av frippe87
BennyL skrev:Så din plan är att de skall lysa ihop med helljusen?
Precis, min plan är att använda dom när dom behövs, mörkt och dimmigt.
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]