Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tette
Hej!
Någon som vet på rak arm ifall jag har cd-rti eller dvd-rti i min v70 my03 (200209)?
Har förstått att dvd versionen är att föredra så håller tummarna :D

Tacksam för svar

Tette

Ifall någon moderator anser tråden felpostad vänligen flytta den :roll:
av andersuw
Som Johnny redan berättat är du på rätt sida gränsen. Det är DVD som gäller från MY 2002.

Dessvärre var centralenheten till de DVD-baserade system som man först monterade felbenägna. Den som satt i den V70 T5 -02 jag köpte 2007 var trasig. Försökte först få den reparerad med hjälp av en firma i Tyskland (Gerner Electronics) som var expert på att åtgärda just dessa enheter. Men deras åtgärder hjälpte inte i mitt fall. Så det slutade med att jag köpte en bytesenhet (troligen helt ny del) för ca 6000 kr hos Volvo.

Bytesenheten var uppenbarligen av ny och bättre modell. Den gamla varianten har en fläkt på baksidan som drar in damm och är inte heller damskyddad vid inmatningsfacket. Troligen är det dammet som så småningom gör att DVD-spelaren ger upp och säger att den inte kan läsa skivan. Den nyare centralenheten har ingen fläkt och har ett yttre lock vid inmatningsfacket.

Vet inte exakt när den nyare varianten infördes i produktionen. Men vilken du själv har kan du enkelt se om tittar vid inmatningsfacket. Måste du fälla ned ett yttre lock för att sätta i skivan är det den nyare varianten. Om inte är det den gamla.

OBS att det lock jag talar om inte är det yttre plastlock i panelen vid hjulhuset där bak som alltid måste öppnas innan man ens kan se centralenheten. Det lock jag menar är av metall och utgör en del av själva centralenheten.
av volvo244gle
Äger en -02:a med just DVD-RTI så verkar stämma att den kom då! :)

Har den äldre enheten utan någon lucka men inget fel på funktionen än. Det är dock ingen utrustning som används, kör uteslutande med mobilen och Waze för navigation.
RTI-kartorna är original och inte tills någon större nytta precis då bilen saknar fluxkondensator för en resa tillbaka i tiden. ;) Men onekligen lite coolt med skärmen som kommer upp, så ska vara för det då!..

Var kostar en uppsättning uppdaterade kartor hos Volvo?
Har sett att man kan införskaffa kartor på annat håll, men dessa måste så vitt jag förstår brännas på en dyrbar DL-skiva. Vet av erfarenhet att äldre DVD-spelare kan ha svårt att läsa brända skivor, och ev. lässvårigheter brukar inte vara nyttigt för spelarens mekanik heller.
av andersuw
volvo244gle skrev:Det är dock ingen utrustning som används, kör uteslutande med mobilen och Waze för navigation.
Själv skulle jag aldrig drömma om att ersätta RTIn i min 02:a med navigation via smartphone. Detta trots att jag har en nyinköpt iPhone med Navigon på som jag använder då det blir aktuellt med hyrbil. RTI-systemet i P2-bilarna är visserligen gammalmodigt vid det här laget och saknar därför en del "bells and whistles". Men det är synnerligen väl utformat för sin tid och väldigt fint integrerat i bilen.

Det är lite samma sak som med den gamla PHM:en. Visst är den gammalmodig. Men den slår ändå den bluetooth-smartphone-lösning som min V70 D4 -15 erbjuder om det är just ringa man vill göra.
volvo244gle skrev:Var kostar en uppsättning uppdaterade kartor hos Volvo?
Sist jag frågade var i somras och då ville min Volvo ÅF ha runt 2700 kr. Tror att man ibland kunnat köpa något billigare (säg 1700 kr) men just när jag frågade var det i vart fall inte fråga om något "nice price".
volvo244gle skrev:Har sett att man kan införskaffa kartor på annat håll, men dessa måste så vitt jag förstår brännas på en dyrbar DL-skiva. Vet av erfarenhet att äldre DVD-spelare kan ha svårt att läsa brända skivor, och ev. lässvårigheter brukar inte vara nyttigt för spelarens mekanik heller.
Ja, DVDn är "double layer". Men om din DVD-spelare är frisk tror jag inte du behöver oroa dig för möjligheten att läsa "hembrända" skivor.
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]