Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är detta rimligt? Skall man som bilägare godta detta? Vi pratar om en bil från 2007 som fått Originalservice sedan dag 1! Hur kan man godkänna en sådan låda vid en service? Okulär besiktning säger man!! :shock: Växelspaken är trög vilken oberoende verkstad kände direkt Och det beror på den låga oljenivån. Kör man bilen dagligen så märker man inte detta. Men en mekaniker på märkesverkstad skall märka detta direkt enligt Sveriges största firma för växellådor och oberoende verkstad.

Min fråga är, hur går man vidare med detta? Jag förväntar mig ingen kompensation.
Så lådan har rasat för att det var en liter olja för lite? Trög växelspak brukar ju vara symptomatiskt för dålig justering (antar du har en M66 men på M56 var det väl mer eller mindre ett typfel om man inte åtgärdade det på senare årsmodeller?). Eller är det någon sakkunnig som konstaterat att spaken var trög just för att det var för lite olja?

Vad gäller service så antar jag man som du säger bara gör en okulär besiktning. Samma sak gäller bakdiffen på de bilar som har det. Om den inte fuktar olja så gör man ingen nivåkontroll heller vilket i värsta fall också kan rendera i ett ras.
Om du servar bilen varje år och motorn skär för att det halva oljemängden är försvunnen i motorn, är det då verkstadens fel eller ägarens fel som inte kollar oljenivån?

Som ägare har du ansvar för att kolla fordonets vätskor regelbundet, det gäller samtliga vätskor.
Men helt klart borde verkstaden anmärkt på att det är oljigt undertill, men det är det på var o varannan bil så de lägger ingen vikt vid det.
Personligen tycker jag det är rätt uselt. Det borde väl rimligen ingå i en service, att oljenivåer kollas? Med egen erfarenhet från växellådor som droppar, så kan jag säga att det ska till bra stora fläckar på uppställningsplatsen innan man har förlorat 1,5 liter. Självklart rinner ju inte allt detta ut på en gång, men det bör under nån period ha varit ett rejält droppande som lämnat spår, både på marken och under bilen. Har man inte sett sådana spår, är det ju inte helt säkert att man misstänker ett läckage och kräver speciell koll. Men jag har kanske lite gammeldags inställning till service, för jag tycker att om man ändå ska in under o kolla (exempelvis efter läckage...), så är det väl inte orimligt att man lossar nivåpluggen och fastställer oljenivån. Alla ägare är inte på den nivån och det är ju troligen därför man förväntar sig att proffsig service (som man väl betalar för...) kompenserar för ägare som inte gillar att peta själva.

Det är ju omöjligt att säga nåt definitivt om just detta fall, men oljenivåer i transmissionen måste väl kollas NÅN gång under serviceprogrammet. Eller har man uppfunnit underhållsfri mekanik?
"Växellåda: (bakväxel AWD) kontroll/täthet, nivå vid läckage" står som en punkt i Volvos serviceprotokoll för P2-serien
Alltså ska täthet kontrolleras. Om de hade gjort det hade se garanterat sätt att den är oljig och då ska oljenivån kontrolleras.
De har brustit i sin kontroll som ingår vid service helt klart, men de kommer kräva att bilägaren ska hålla koll på vätskenivåerna och lägga över ansvaret på ägaren.
Det är svårt att driva sådant här vidare eftersom de inte orsakat någon skada på fordonet.
Det du kan göra är att häva senaste servicen eftersom den inte är korrekt utförd, sen är det upp till verkstadens good will, för de kan hävda att läckaget uppstått efter att servicen gjordes.
Att verkstan lägger hela ansvaret på ägaren i de här fallet är helt orimligt. Det finns många bilägare där ute som inte ens klarar byta vindrutetorkare och förlitar sig helt och hållet på en verkstad. Har verkstan intygat att växellådan är OK utan att ens kontrollerat oljenivån=bär dem efter mitt tycke ansvaret.
Jag vet från liknade fall att det är ganska svårt att få ersättning för skador som uppstått, men verkstan borde i alla fall ta en del av ansvaret. Antingen skaffa en fungerande låda, eller montera en du själv har skaffat utan kostnad.
Hej. Tack för era svar. Kommer lite uppdatering.

"Växellåda: (bakväxel AWD) kontroll/täthet, nivå vid läckage" står som en punkt i Volvos serviceprotokoll för P2-serien
Alltså ska täthet kontrolleras. " De säger att de vid varje service tittat efter läckage eller fuktande men finner de inget så kontrolleras inte oljenivån. :(

Finns inget i service eller verkstadshistoriken som tyder på att något på bilen bytts som kan ha gjort att olja tappat ut under de år jag ägt bilen. Man har verkligen letat och försökt hjälpa mig här. Enda man finner som kan gjort att olja försvunnit är ett byte av koppling 2010 strax innan jag köpte bilen. Enligt specs så skall det nu innehåller 2 liter olja i lådan. Nu kör jag lugnt, drar inga släp, husvagnar mm. Det har alltså fattats en liter olja isf men att jag kan ha kört bilen i 4 år med halva rekommenderade mängden olja i lådan känns rätt långsökt... ??:-/

Tror det är dags att släppa detta. Lärdomen för mig och er andra är att unna er en service inkl spolning och byte av olja av era manuella lådor. Det kommer jag göra!
och jag som trodde lärdomen var:
1. Serva själv för att upptäcka fel
2. Kolla vätskenivåer regelbunder
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]