Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Hej.

Kände att det luktade bränt när bilen stod stilla vid ett rödljus. Kände på fälgen vänster bak, den gick inte att ta på. Inget missljud. Är handbromsbackarna troligast orsak?
av sensonic
Kan väl lika gärna vara kärvande bromsok. Någon speciell anledning att du misstänker handbromsen mest?
av frippe87
Nej, inte mer än att backarna verkar vara sådär. Kan man särskilja dessa på något smidigt sätt?
av sensonic
Du menar utan att demontera ok och skiva då så klart...

Nja, det går kanske att titta ner bakom handbromsspaken och se om båda vajrarna slackar lika mycket när du släpper bromsen?
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Jag skulle satsa mina pengar på att det är kolven i oket som kärvar.

Inte helt ovanligt på V70N.
Framförallt vänster bak, då det dels får salt/grus sprut från framhjulet. Och även från mötande trafik.

Hade samma problem med min V70N.
Volvo ville ha närmare 2500kr för ett utbytesok.
Medans Biltema tog 600kr för oket, utan inbyte.
Så jag valde biltema, körde med det över 4 år.
Fungerade klockrent!
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Som sagt, med största sannolikhet anliggande färdbroms.
Hade det varit handbromsbackarna som låg an så hade de troligen dragits rund och slitit loss den välkända stoppklacken och orsakat oljud.

Försök ta tag i problemet så fort som möjligt. Dels ur säkerhetssynpunkt, men även för att kanske slippa byta skivor..
av frippe87
Okej. Ja då får jag montera ner oket och se om det går att smörja upp. Är ju inte så sugen på att byta oket, men det visar sig.
av ThunderAce
frippe87 skrev:Okej. Ja då får jag montera ner oket och se om det går att smörja upp. Är ju inte så sugen på att byta oket, men det visar sig.
om du inte gör det rätt och om dessa delar är skadade så kommer det tillbaka rätt så fort, bara smörja upp blir svårt
utan att plocka isär hela oket och då kan man byta tätning, damask och det som hör till. om du inte är sugen på att
betala 600 så går det bra med 150kr, finns säkert något billigare. I de flesta fall är det inte själva
oket i sig som är boven utan dessa delar vilket gör att själva kolven rostar fast i oket

Har själv gjort det på några bilar och de rullar än

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... -8848024sv
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
frippe87 skrev:Okej. Ja då får jag montera ner oket och se om det går att smörja upp. Är ju inte så sugen på att byta oket, men det visar sig.
Tänk bara på att du bör köra med ett honingsverktyg i själva cylindern i oket.
Så att det inte sitter kvar rost och annat skit.
För annars så lär problemet dyka upp snart igen.
av frippe87
Jag tänkte plocka ner det och först. Kan det inte vara glidpinnar eller beläggen som strular med? Är jag fel ute om jag säger att det bara är att trycka in kolven? Det skruvas väl inte när man har backar på bilen?

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]