Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

På väg hem från fjällen i går kväll så märker jag först att Meddelandet Förardörr öppen blinkar i displayen, Ser sen att också innerbelysningen är tänd och blinkar med samma frekvens som meddelandet.
Stannar bilen efter en stund och märker då att förardörren inte går att öppna. Ber någon försöka öppna från utsidan men det går inte.
Nästa sak är att jag märker att blinkersen i backspegeln blinkar(Alltså bara den lampan) Hör nu också ett tickande ljud från dörrlåset i förardörren.

Känns ju som att någonting är fel i förardörren men att det ger en massa följdfel.
Det jag tycker är konstigt är att förardörren inte går att öppna varken från in eller utsidan trots att jag låser upp med nycken i dörren.

Alla tips mottages tacksamt!

XC90 D5 -07
Jag börjar alltid med det enklaste o billigast, lyft av minuspolen på batteriet
minst 30 minuter, passa på att ladda batteriet o kolla statusen på det.
men en hiskelig tur så är det något relä som hängt sig o återgår till normalläge.
Steg nr 2 är förstås felkodsläsning med PPC eller Vida. kan ju vara ett trasig låskista som spökar....
Om du haft ruggigt kallt i fjällen så kanske också in med bilen i värme med alla dörrar öppna (som går att öppna).....
Vild chansning bara :-) Men där skulle iaf jag börja.
wissel skrev:Jag börjar alltid med det enklaste o billigast, lyft av minuspolen på batteriet
minst 30 minuter, passa på att ladda batteriet o kolla statusen på det.
men en hiskelig tur så är det något relä som hängt sig o återgår till normalläge.
Steg nr 2 är förstås felkodsläsning med PPC eller Vida. kan ju vara ett trasig låskista som spökar....
Om du haft ruggigt kallt i fjällen så kanske också in med bilen i värme med alla dörrar öppna (som går att öppna).....
Vild chansning bara :-) Men där skulle iaf jag börja.
Bra råd! Vill bara tillägga att mina misstankar även riktar sig mot DDM (Driver Door Module), d.v.s. den dator placerad under knappsatsen i förardörren som styr mycket av dörrens beteende.
Hej, tack för svar så här långt!
Läst på lite om DDM och det verkar ju som mycket tyder på att det är den som felar

Frågan är hur jag ska kunna komma åt att byta den när det inte går att öppna dörren.
Finns det någon nödöppning?

Får börja med att ta bort batteriet i kväll och se om det hjälper så att jag kanske i alla fall kan få upp förardörren..
Det kan ju lika gärna vara avbrott på någon ledning i dörren, bakom gummibälgen. T.ex om en av CAN-tåtarna (grön & vit) gått av så blir det minst sagt problem.

Hur du nödöppnar vet jag inte, tror att nyckeln ska fungera utifrån men pga att ingen använder nyckeln så "hänger sig" den mekaniska vägen. Men har inte tittat på hur det egentligen ser ut så jag vet inte.
johnnype skrev:Det kan ju lika gärna vara avbrott på någon ledning i dörren, bakom gummibälgen. T.ex om en av CAN-tåtarna (grön & vit) gått av så blir det minst sagt problem.

Hur du nödöppnar vet jag inte, tror att nyckeln ska fungera utifrån men pga att ingen använder nyckeln så "hänger sig" den mekaniska vägen. Men har inte tittat på hur det egentligen ser ut så jag vet inte.
Den mekaniska upplåsningen funkar nu så långt att låsknoppen rör sig upp och ner men det går fortfarande inte att öppna dörren - är den mekaniska upplåsningen också beroende av elektroniken? (Vet att den mekaniska upplåsningen funkade tidigare då min son mer än en gång låst upp manuellt och därefter aktiverat larmet när han öppnade dörren..)
Då kanske låskistan fortfarande är i BLL-läge, blockerat låsläge, om du tittar på passagerarsidan och jämför. Finns det en chans att via hjulhuset nå till gummibälgen så du kan vicka på den? Kanske räcker för att få DDM modulen att låsa upp (om vi antar att det är glappt).

Annars får du väl såga sönder dörrsidan, men det känns som ett sista alternativ.
danlse skrev:Den mekaniska upplåsningen funkar nu så långt att låsknoppen rör sig upp och ner men det går fortfarande inte att öppna dörren - är den mekaniska upplåsningen också beroende av elektroniken?
Att låspinnen går upp betyder inte med nödvändighet att det går att öppna. Provade detta på min V70 -02 häromdagen av helt andra skäl (stöldskyddstest). Om BLL (blockerat låsläge) är i räcker det inte med att dra upp låspinnen. Varken inre eller yttre dörrhandtaget funkar ändå. När det gäller upplåsning med nyckel via låscylindern tycker man dock att det borde funka oberoende av elektroniken. Men man vet aldrig.

Hoppas det räcker med att koppla loss batteriet en stund och/eller jobba med nyckeln. Om inte skulle jag kolla med närmsta Volvo ÅF vad de har för idéer om vad man kan göra härnäst. Det är sannolikt inte första gången de tampas med en dörr som "hängt sig".
danlse skrev:Kom på ett sätt att öppna dörren utifrån igår..man vrider nyckeln till endläget samtidigt som man drar i handtaget så går den upp!
Skönt att det löst sig så långt. Då är det bara lite felsökning och rep. som återstår. :-)

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]