Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasUmeå
Håller på att byta Haldex pump på min v70.
Första gången jag gör detta ingrepp och har kört fast på att få loss kardanaxeln.
Har plockat ner avgassystemet för att ge mer plats, lossat stödlagret och lossat insexskruvarna som sitter i medbringaren på haldexen. Men får inte loss kardanen, lyckas bara dra den framåt litegrann men inte så mycket så den kliver loss. Är det något moment jag har missat? eller är det våld som gäller?

Tacksam för ett snabbt svar

// Tomas
Hej, hur fick du loss den? Håller på med samma sak just nu och råkade ut för det du beskriver, kardanaxeln vill inte lossa baktill vid Haldex enheten. Skulle vara toppen att få reda på hur du lyckades, nu när det gått ett tag...
av washburn774
Om fler skulle råka ut för detta sedan så kan det vara bra att veta att det sitter extra hål baktill, som man kan stoppa en bult i, av lagom längd typ en tum, sedan knacka försiktigt, till slut lossnar det. Så var det för mig, det hade blivit lite rost mellan kardanaxelns platta och haldexen just där dessa sitter hoptryckta. De har väl borrat dessa hål för att det skulle gå att få loss efter ett par år... Hålen syns när man tittar bakifrån, från haldexen framåt där kardanens ände sitter. Har ingen bild tyvärr.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]