Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas66
Hej.
Har beställt ett system från Rakarör till min S60 2.5T -04.
XVOV26C heter systemet som är det grövre med 2,5" hela vägen från kat till slutet.

Har inte fått hem det ännu,men tänkte höra om någon här har monterat detta och har någon "feedback" att ge ang ljud,passform etc ?
av Niclas66
Lite uppdateringar...
Hämtade systemet igår (Tisdag).
Tog ca 1 dygn från det jag beställde grejorna.
Bra service och snabbt levererat 5/5 poäng.

Systemet ser otroligt snyggt ut med polerad yta i rostfritt.
Skulle med lätthet kunna misstas för ett fullkromat system.
Inga sk invikta flänsar på ljuddämparnas gavlar utan snygga svetsar.
5/5 poäng på utseendet och utförandet.

Återkommer med passformen och ljudet.

Priser blev för detta inkl frakt och den extra rostfria avgas klämman till monteringssats = 4150 kr.
Detta system är 2,5" från katalysatorn till bakre ljuddämpare.
Därefter är slutröret 2,5" halva vägen och slutet 3".
Snyggt avslutat ändrör dessutom.
av hammerin
Hej!

Då min bakre dämpare läcker som ett såll så är jag högst intresserad av hur du upplever ditt system! framförallt ljudet =)
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag har deras (A-altavgassystem) sportavgassystem 2,5". Mycket bra finish och passform. Mycket trevligt ljud. Om jag ska säga något så tycker jag att ändröret är något långt, men det är en smaksak.
av Niclas66
Har inte monterat systemet ännu (blir på lördag) så jag återkommer med ljud och passform i helgen... :wink:

Inför detta köp kollade jag av priserna då felet på bilen är att ändröret på bakre ljuddämparen rostat av.
Billigaste alternativet till min S60 MY04 är 1999 :- på Biltema för bakre ljuddämparen.
Sen ökar priset beroende på sajt etc.
Komplett mellan + bakre (Biltema) är priset exkl monteringsatsen (upphängnings-gummin + slangklämmor + packning/katalysator)....
1999 :- + 1399 :- = 3398 :-
Monteringssats = 159 :-
Totalt: 3557 :-

Mekonomen: 3638 + 2544 = 6182 :-

Sen har vi Nätsajten Reservdelar24 som har det lägsta alternativet (exkl frakt):
2042,95 + 883,95 = 2926,90 kr (exkl frakt + monteringssats).

Rostfritt dito 2,5" komplett inkl frakt (Rakarör) = 4150 :-
Alltså 593 :- dyrare än "feltemas" system...hahahahaha

Vad Volvo tar för original vill jag inte ens gissa mej till,men antar att jag även kan köpa ett system som detta till min V70 MY04 med och ändå få pengar över :wink:

En annan sak är vikten hos det Rostfria avgassystemet som väger in på endast 11,7 kg ( ja jag har faktiskt vägt det :lol:
Varför jag vägde det ??
Enl Reservdelar24 sajten så väger den bakre ljuddämparen 9,2kg och den mittre ljuddämparen 7,8kg = 17kg totalt !!!
Låter kanske inte så mycket,men med 3 fästpunkter (upphängnings-gummin) blir skillnaden ca 2kg mindre per fästpunkt.

Återkommer som sagt med ljud och passforms uppdateringen...
av hammerin
frasse4 skrev:Jag har deras (A-altavgassystem) sportavgassystem 2,5". Mycket bra finish och passform. Mycket trevligt ljud. Om jag ska säga något så tycker jag att ändröret är något långt, men det är en smaksak.
Inte skulle du kunna ta en bild bakifrån på ändröret? :lol:
Användarvisningsbild
av frasse4
Sorry jag trodde frågan var till TS. Dessvärre är det ju mörkt både när man går till jobbet och när man kommer hem, men bjuder på en mobilbild i alla fall...
Bild
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]