Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Fick monterat volvo original motorvärmare/kupéuttag i går. Tänkte testa om det funkar...

På min gamla bil (245-90) kunde man höra en porlande ljud från motorvärmaren när den var igång. Men det hörs ingenting från denna nya...? Skall det inte göra det?

Efter två timmar igång, vid flera plusgrader ute, så är ändå tempmätaren dikt till vänster när jag startar bilen. Det känns som om det tar lika lång tid att få upp mätaren till centrum som det gör utan motorvärmare.

Finns det något sätt att kolla om motorvärmaren funkar som den skall?
av Noodles
Det sitter en blockvärmare, monterad nertill på motorblocket.
Det låter inget från den. :)

Du får öppna huven känna ner till på motorblocket.
Användarvisningsbild
av Scania
Skall känna efter i morgonbitti!

Tack för tipset, Noodles!

Den värmer i vilket fall tydligen inte så pass myckat att tempmätaren står en bit upp när man startar efter två timmars uppvärmning...
Användarvisningsbild
av CarMan
det ska inte låta om denna värmare & om visaren rörsig eller ej beror ju mest på skalan den andvänder
Användarvisningsbild
av A80TD
Här är en annan tråd där denna värmare diskuteras:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Som sagt, du får plugga i den 2-3 timmar och känna med handen på motorn.
Du lär inte träffas av en pust varmluft när du öppnar huven som det kan göra med "gamla hederliga" motorvärmare. :)
Användarvisningsbild
av Scania
A80TD skrev:Här är en annan tråd där denna värmare diskuteras:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=

Som sagt, du får plugga i den 2-3 timmar och känna med handen på motorn.
Du lär inte träffas av en pust varmluft när du öppnar huven som det kan göra med "gamla hederliga" motorvärmare. :)
Tack! När man läser den tråden så får man intrycket att blockvärmare inte är lika effektiva som doppvärmare. Hur som helst gör den säkert någon nytta... och det är ju ändå kupévärmaren som man sätter störst värde på en iskall morgon ;-//

Kände efter med handen enlgigt era tips i morse, och nog kan jag känna en svag värme, så den fungerar iaf...
av Drogen
Blockvärmare värmer blocket och i viss mån oljan medan mätaren i bilen mäter vattentemperature. Så det blir inte riktigt rättvist att jämföra, även om värmaren gör nytta både för bil och miljö. Läste någonstans att blockvärmaren höjer tempen 30-50 grader över omgivningen. En riktigt kall morgon kommer den då inte långt över 0 men den gör ändå nytta. Det stod också lite om uppvärmningstider +10-0 grader 1 tim, 0--10 grader 2 tim, <-10 grader 3 timmar...

P.S. på min bil märker man ändå att den kommer snabbare upp i vattentemp när jag har använt motorvärmaren även om mätaren inte börjar en bit upp.
Användarvisningsbild
av Scania
Intressant, Drogen! Det förklarar ju en hel del. Tänkte väl att det fanns en bra förklaring till varför mätaren börjar i princip på noll. Tack!
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]