Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett enligt mig ytterst märkligt problem med min S60 MY06, 2,4liter. Ger er en liten historia om senaste dagarna så ni får en bättre förståelse!

Bilen har stått utomhus i nästan tre månader utan att ha körts eller kollats till under dessa månader. När jag skulle ha bilen så låste jag upp den via fjärren, och larmet började då tjuta.
Sopslut batteri antog jag då instrumentpanelen lös väldigt svagt, klockan var nollad och ingenting startade.

Hjälpstartade bilen och gick igång på första försöket. Körde ca en timme för att hoppas på att ladda upp batteriet lite. Detta var eftermiddagen i onsdags.
Skulle ha bilen igen nästa dag men den vägrade starta. Dock lös instrumentpanelen normalt, klockan hade hållit tiden så jag antog att batteriet var för svagt för att dra runt startmotorn och behövde bytas. Provade dock att hjälpstarta men gick inte heller.
När jag vred på nyckeln (med hjälpstart kopplad) så hör jag hur det är ett relä eller liknande som slår till i motorutrymmet. Men startmotorn föröker inte ens gå runt.

Köper nytt batteri och monterar in. Bilen starta på första försöket.

Dagen därpå (fredag) skall ja ha bilen men upplever nu samma problem som tidigare. Ett relä slår till, men ingenting mer.. Allt i kupén ser ut och fungerar som det ska. Några startförsök senare ger jag upp.

Provar igen en halvtimma senare och vips startar allting som det ska.. Provar stänga av och starta igen, allting fungerar perfekt! Åker en sträcka på några timmar med ett par stopp på vägen. Inga problem.

Dagen därpå när jag skall ha bilen igen så får jag samma problem igen.. Ett relä slår till men ingen startmotor som vill gå igång..
Provar att via fjärren låsa och låsa upp igen, och nu startar bilfan!
Är som att om den har startat en gång så fungerar allt som det ska, men dagrn efter har allt liksom "nollstälts".. För jag hade samma problem idag.

Vad kan det vara? Jag har inte jätte stor kunskap om bilar tyvärr. Men har okulärt besiktigat det mesta i motorutrymmet samt batteriet.

Min gissning är att det har något med larmet att göra? Någon typ av startspärr eller motsvarande?

Uppskattar alla möjliga svar, högt som lågt!
Har ett liknande problem ibland men får då upp ett meddelande i displayen att "startförsök avbröts". Har nu kommit på att det bara inträffar med den ena nyckeln (har två). Har alltid funkat efter en eller ett par försök. Kan tillägga att den nyckeln även låser bilen sporadiskt vid uttagande och insättande i tändningslåset. Mitt tips är alltså att prova med den andra nyckeln när du får detta problem.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.