Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoälskaren
Hejsan det är så att jag har en V70N 2.4T manuell bil som jag haft lite över ett år nu och fungerat hyfsat men nu i veckan gick det år skogen då den tappade kraft vid en kraftigare vänster sväng och fick fram motorservice erfordras omedelbart. kunde starta om bilen och ta mig hem i alla fal men gick gick otroligt ryckigt och när man gasade fick man kraft full kraft men när man släppte gasen så tappade den fort, efter tände hela tiden under den korta sträckan hemåt. När man kom hem så öppnade jag huven och kollade lite lätt och såg lite rök och grenröret innan turbon var lätt röd, lätt rök uppstod men lät bilen gå lite på tomgång innan avstängning och kollade felkoder som dök fram.

903C Gasspjällsystem, felaktig funktion
904D Pedallägesgivare felaktig
9300 Kopplingspedalgivare felaktig signal
91A7 Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
9190 Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
9160 Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
9300 Kopplingspedalgivare, felaktig signal
7801 Katalysatoreffektivitet bank 1
510F signal fordonshastighet
903F Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
91A7 Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
903C Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion
904D pedallägesgivare felaktig
904C MIL begäran av gasspjällenhet
9150 Gasspjällstyrenhet, felaktig funktion

Gasspjällret har det gula lappen
Var av när jag raderade felkoderna kunde jag inte gasa, ingen reaktion på något, höll sig kvar strax över 1000 varv, stabilt.
När jag raderade allt så stannade 903C & 904D.

Så vad behöver jag göra för att göra så bilen ska fungera som den ska, byta gasspjällret eller testa med mjukvara.
av rid54
903C Gasspjällsystem, felaktig funktion

Om detta med felkoder är till nån nytta, så borde man ju kunna se en antydan i texten för resp felkod. Om det är de två inkopierade ovan som är kvar efter nollning, så skulle jag troligen börja snegla på pedallägesgivaren. Spjället kan ju inte funka om det inte kommer info om vad du gör med gasen, så byt inte gasspjället utan att försäkra dig om att det inte är "i andra änden" som felet sitter.
av volvoälskaren
rid54 skrev:903C Gasspjällsystem, felaktig funktion

Om detta med felkoder är till nån nytta, så borde man ju kunna se en antydan i texten för resp felkod. Om det är de två inkopierade ovan som är kvar efter nollning, så skulle jag troligen börja snegla på pedallägesgivaren. Spjället kan ju inte funka om det inte kommer info om vad du gör med gasen, så byt inte gasspjället utan att försäkra dig om att det inte är "i andra änden" som felet sitter.
Okej det ska jag, Är det den givaren som sitter i motor rummet på bromstrumman/bromsservo?
av rid54
Jag vet inte var den sitter exakt, men det är väl gaspedalen det gäller, så nånting som har förbindelse med gaspedalen skulle man väl leta efter. Jag har sett bilar där pedallägesgivaren är inbyggd i "leden" där gaspedalen sitter fast.
av andersuw
volvoälskaren skrev:Har nu kunna byta gaspedalen men vart ingen skillnad, samma felkoder och samma symtom med att inget händer när man försöker gasa :/
De felkoder du har kvar ser inte ut att betyda vad du tror. VIDA säger följande:

ECM-903C
This diagnostic trouble code is for informational purposes only. The diagnostic trouble code's only purpose is to inform that the reconfiguration, which may affect the emission system, has been active or is active. The diagnostic trouble code is always stored as the result of another trouble code. Troubleshooting is not required.

ECM-904D
This diagnostic trouble code is for informational purposes only. The only purpose of the diagnostic trouble code is to provide information as to whether a text message appeared in the driver information module (DIM). The diagnostic trouble code is always stored as the result of another trouble code. Troubleshooting is not required.
av F-bird400
Jag har fått bytt säkring till gaspedalen en gång, dock var de en diesel.. Kommer inte ihåg vilken det var men de skadar ju inte att kolla iaf..
av volvoälskaren
F-bird400 skrev:Jag har fått bytt säkring till gaspedalen en gång, dock var de en diesel.. Kommer inte ihåg vilken det var men de skadar ju inte att kolla iaf..
har kollat och säkringar verkar hela :)
andersuw skrev:
volvoälskaren skrev:Har nu kunna byta gaspedalen men vart ingen skillnad, samma felkoder och samma symtom med att inget händer när man försöker gasa :/
De felkoder du har kvar ser inte ut att betyda vad du tror. VIDA säger följande:

ECM-903C
This diagnostic trouble code is for informational purposes only. The diagnostic trouble code's only purpose is to inform that the reconfiguration, which may affect the emission system, has been active or is active. The diagnostic trouble code is always stored as the result of another trouble code. Troubleshooting is not required.

ECM-904D
This diagnostic trouble code is for informational purposes only. The only purpose of the diagnostic trouble code is to provide information as to whether a text message appeared in the driver information module (DIM). The diagnostic trouble code is always stored as the result of another trouble code. Troubleshooting is not required.
Så vad kan det mer kan vara som ställer till detta? gasspjäll är helt åt skogen som ställer till allt?
av andersuw
volvoälskaren skrev:Så vad kan det mer kan vara som ställer till detta? gasspjäll är helt åt skogen som ställer till allt?
Har tyvärr inget riktigt bra tips. Det är lite mystiskt eftersom de två koder du har kvar båda säger att det borde finnas en annan kod som berättar vad det egentligen handlar om. Har du provat att läsa felkoder igen?
av volvoälskaren
andersuw skrev:
volvoälskaren skrev:Så vad kan det mer kan vara som ställer till detta? gasspjäll är helt åt skogen som ställer till allt?
Har tyvärr inget riktigt bra tips. Det är lite mystiskt eftersom de två koder du har kvar båda säger att det borde finnas en annan kod som berättar vad det egentligen handlar om. Har du provat att läsa felkoder igen?
Det kommer fram några felkoder efter jag startat om bilen och låter den gå någon minut. men dom försvinner vid raderingen och endast har kvar 903C & 904D

Men pillade på LMM och bytte den så gick den som den skulle, så nu har man testat och köra bara en kort kort sträcka inga problem och ska testa köra en längre sträcka senare och se om det håller sig eller om något kommer fram.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.