Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! är ny här på forumet dock väldigt tacksam om ni har något att tipsa om / dela av ert kunnande.

har nämligen en v70 t5 års 00 som gått ca 23.000

Efter att jag fått soppa torsk började bilen leva sitt egna liv... hade nämligen 70km kvar i tanken men plötsligt dog den på motorvägen och det stämde inte... den var tom.

När bilen blir lite varm ca 3-5min efter kallstart så låter den ojämnt/hackar.. när man kör verkar det inte vara några problem med bilen dock tändes avgasrengörings lampan i panelen igår... när man står still då märker man direkt att bilen inte lever som den skall.

När man ex lägger i backen märker man tydligen att bilen går dåligt... bilen verkar få kämpa för att hålla sig igång... den bluddrar även om man stått stilla och sedan ska gasa iväg tex vid ett rödljus.

Jag var och härjade med bil jävlen idag men lyckades inte hitta orsaken till problemet..
De fel som kom upp på felsökningen var nr 3503 samt nr 3553, dvs bilen går ej på alla cylindrar??? "Misständning på samtliga cylindrar"

Jag har gjort följande idag:

- Bytt bränslefilter

- kollat alla tändstift

- kollat alla tändspolar

- kollat efter eventuellt slang läckage utan framgång

- Bytt VVT-Enhet

- Kollat samtliga spridare..

Några förslag? bilen måår inte braaaa
tack för all respons!

Hälsningar
//Svartakrukan
Ahh... alltså det här tar kål på mig. Jag kommer fortsätta klura på detta imorgon så är mycket tacksam för så mkt tips som möjligt på vad som kan va fel med bilen.

Slangarna har jag kollat idag... kommer fortsätta imorgon men jag hittade absolut ingenting... gasspjäll är rengjort för ca 3månader sen då även alla motorpackningar vart bytta.. hade nämligen olje läckage. så motorn vart skalad.
kan ju hända att gasspjället muggat igen men chansen är liten på så kort tid.

LMM fungerar som den ska.

EVAP-systemet har jag nog inte kollat, orkade nämligen inte ta mig undertill bilen idag... skal kollas! fler tips?

//Svarta
Med tanke på att felet uppstod efter att du kört bilen tom på bränsle (om du nu är säker på att det verkligen var soppatorsk och inget annat) skulle man kunna misstänka luft i bränsleledningarna. Jag vet att detta definitivt kan ställa till bekymmer om man kört en diesel tom. Är däremot inte säker på vad som gäller för en bensinare utan direktinsprutning som din. Har bara kört min egen V70 T5 tom en gång och hade då turen att befinna mig precis vid en mack så att jag kunde använda restfarten till att bara rulla in till pumpen. ;-) Hade inga problem med motorn efteråt.

Felkoderna betyder mycket riktigt problem med misständning, närmare bestämt så allvarlig att katalysatorn riskerar att skadas. Däremot inte på alla cylindrar. ECM-3503 betyder misständning på minst en cylinder och ECM-3553 betyder misständning på cylinder 5. Så det är bara den cylindern ECM registrerat misständning på. Men det betyder inte med säkerhet att hypotesen om luft i bränslesystemet kan avskrivas.

Jag skulle be att få prata med någon verkare på närmsta Volvoverkstad och höra vad han/hon tror om den hypotesen (hur vanligt är det att man får problem med luft i bränsleledningarna efter soppatorsk och hur åtgärdar man det om det inträffat).

Om det inte är luft i bränsleledningarna finns det tyvärr en rad andra tänkbara orsaker att välja på som alla kan ge upphov till de felkoder du fått. VIDA säger att det kan bero på:

bränslestopp
upprepade kallstarter där motortemperaturen inte ges tillfälle att uppnå rätt arbetstemperatur mellan starterna
vatten i tändstiftsbrunnar
defekta tändstift
förorenat eller felaktigt bränsle
luftläckage
Igensatt vevhusventilation.
Skadad VVT-enhet.
igensatt/läckande insprutningsventiler
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression
Hej! tack för dina tips.

Jag tror dock inte att de är luft i bränsleledningarna.

kollat vidare på felkoderna och hittade något som kan va av intresse... Swedish

Detta gäller för ECM-3553.. troligen dax att byta katt... kan va den som kärvar? kanske efter skadad efter att jag iprincip tvångkört 15km på bensin ånga för att nå en mack? ..

Misständning cylinder 5. Emissionspåverkan

Misständning cylinder 5. Emissionspåverkan/katalysatorskada

Misständning cylinder 5. Katalysatorskada

Misständning cylinder 5. Uppstart

Misständning, katalysator skada. Felaktig signal. Permanent fel

Misständning. Felaktig signal.

jag får testa att göra lite byten imorgon, har som tur en annan t5a att plocka delar av.

De exempel du skrev är bra.
bränslestopp
upprepade kallstarter där motortemperaturen inte ges tillfälle att uppnå rätt arbetstemperatur mellan starterna
vatten i tändstiftsbrunnar
defekta tändstift
förorenat eller felaktigt bränsle
luftläckage
Igensatt vevhusventilation.
Skadad VVT-enhet.
igensatt/läckande insprutningsventiler
felaktigt bränsletryck
ojämn kompression

Dock kan jag skriva av några direkt som med garanti är OK. bränslestopp, Upprepande kallstarter, vatten i tändstiftsbrunnar, tändstift.. resten får jag ta en titt på.
//Svarta
svartakrukan skrev:Hej! tack för dina tips.

Jag tror dock inte att de är luft i bränsleledningarna.

kollat vidare på felkoderna och hittade något som kan va av intresse... Swedish

Detta gäller för ECM-3553.. troligen dax att byta katt... kan va den som kärvar? kanske efter skadad efter att jag iprincip tvångkört 15km på bensin ånga för att nå en mack?
Nej ingenting med "katten" kan förklara vad du nu ser. "Katten" skulle i princip kunna vara slut men det påverkar inte motorgången. Däremot kan försök att köra på "bensinånga" mycket väl förklara dina problem. Stärker snarast idén om luft i ledningarna utan att definitivt bekräfta den. Föreställer mig att försök att köra med bara "ånga" i tanken också skulle kunna tänkas ställa till med elände på annat sätt också (skit som lossnar och täpper till som annars inte skulle gjort det).

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.