Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en S80 2.4 t 170 hk -01. När jag lägger i backen lr drive så klånkar det högt från lådan. Samt så när jag t.ex stannar vid rött och bromsar o släpper bromsen så tar de nån sekund innan de slår till lite i växlingen innan den börjar rulla...vad är problemet och hur fixas detta??

Mvh Alex
Först kontrollerar du oljenivån (varmkörd bil, spaken i "P" på tomgång.
Sen är det skicket och lukten på oljan, klarröd eller svart, luktar sött eller bränt.
För lite olja=fyll på. Är den svart, och/eller luktar bränt byter du den.
klonkandet när du ska iväg efter du stått still kan bero på neautralkontrollen som lägger ur drivningen när bilen står still. det fanns på vissa tidiga modeller tydligen.
Klonkandet kan komma från antingen drivaxeln(knut eller splinesglapp i hjullagret, ganska vanligt) eller från växellådan.

När du säger att det tar tid innan den driver igen efter du stått still så får jag känslan av att felet ligger i växellådans hydraulmekaniska system.
Om du tar upp bilen på pelarlyft så kan du undersöka framaxeln med en medhjälpare som du låter växla o där igenom hitta var det knäpper.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]