Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Startade bilen idag utan att ha i motorvärmare i -23 grader. Startade fint men efter en stund på tomgång började den "huckra" och larma "motorprestanda nedsatt" och även "motorservice erfodras" samt att den inte gick att varva upp över 1500 varv. Stängde då av den och startade om, då den gick som vanligt men fuckade ur efter en stund igen. Startade om igen och då gick den som vanligt men varningen om motorservice ligger kvar och den gula triangeln lyser fortfarande. Har ej vågat köra bilen efter det om den skulle stanna å det är så kallt som det är nu. Vad göra, törs jag bara köra vidare eller kontakta verkstad? Bilen är en V70 2,5T manuell ca 19000 mil -05
Användarvisningsbild
av wissel
Så länge bilen går hyfsat och inga RÖDA lampor lyser så skulle jag åka på.
med lite tur så slocknar även den oranga triangeln. har du någon i din närhet
som kan läsa va dina felkoder så vore det ju bra, gärna 5 mil bort eller så.....
då hinner motorn bli varm och eventuella "fel" rättas till typ dålig spänning i batteriet eller så.....:-)
av andersuw
Erico skrev:Startade bilen idag utan att ha i motorvärmare i -23 grader. Startade fint men efter en stund på tomgång började den "huckra" och larma "motorprestanda nedsatt" och även "motorservice erfodras" samt att den inte gick att varva upp över 1500 varv. Stängde då av den och startade om, då den gick som vanligt men fuckade ur efter en stund igen. Startade om igen och då gick den som vanligt men varningen om motorservice ligger kvar och den gula triangeln lyser fortfarande. Har ej vågat köra bilen efter det om den skulle stanna å det är så kallt som det är nu. Vad göra, törs jag bara köra vidare eller kontakta verkstad? Bilen är en V70 2,5T manuell ca 19000 mil -05
Sådant du beskriver kan mycket väl hända utan att det är något egentligt fel på bilen. Jag skulle radera felkoderna som gör att meddelandet och varningslampan ligger kvar och köra vidare. Verkstadskontakt/besök skulle jag överväga bara om de återkom på nytt under mer normala förhållanden än dem du beskriver eller om jag saknade möjlighet att radera felkoder på egen hand.
Användarvisningsbild
av Erico
Ok, tack för snabba svar :-)-) Tror ni det funkar att lyfta av pluspolen över natten? Kom på att jag gjorde så på en 940 jag hade som larmade på en lamdasond då och då.
Användarvisningsbild
av wissel
Det är aldrig fel att lyfta Minuspolen om man gör det på "rätt" sätt. Passa på att ladda batteriet om du har möjlighet,
ett fulladdat batteri är inte helt fel det heller....:-)
av andersuw
Erico skrev:Ok, tack för snabba svar :-)-) Tror ni det funkar att lyfta av pluspolen över natten? Kom på att jag gjorde så på en 940 jag hade som larmade på en lamdasond då och då.
Nej för att bli av med felkoderna/varningslampan hjälper det inte att lägga av någon batteripol över natten. När koderna väl är satta ligger de i många fall kvar om felet varat tillräckligt länge eller inträffat flera gånger även om felorsaken redan gått över "av sig själv". Jag har några gånger haft likartat strul med min V70 T5 -02 under hösten/vintern, d.v.s. bilen har gått i "limp mode", varningslampan har tänts och meddelande om att motorservice behövs visats i displayen. Problemet har samtliga gånger gått över "av sig själv" men varningslampa/felmeddelande har kvarstått tills dess jag raderat felkoden med min felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av Erico
Har nu varit ute och provkört och bilen går som vanligt men varningen slocknar inte så jag får nog försöka hitta nån som kan släcka den åt mej. Tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
av Erico
Se där!
Inga varningar eller lysande trianglar längre. En bil som lagar sig själv måste vara den bästa bilen :D
Tackar för visat intresse :-)-)
av valln
Volvos motorer har väldigt små toleranser på när de sätter felkod, ibland kan motorn kompensera felet själv men väljer ändå att sätta felkod p.g.a. små tolerenser.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]