Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Då mina strålkastartorkare är paj och det är svindyrt att lämna in för att få det fixat samt att det verkar var knepigt att fixa dom själv så undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att som rubriken lyder, konvertera dom till spolning. Antingen om det finns anpassade spolarmunstycken eller om det finns en annan lösning.

Med vänlig hälsning, Strapatts
Inte ekonomiskt försvarbart att bygga om till högtrycksspolning vilket är enda alternativet med all ombyggnad och byte av delar samt hur djupt ner man gräver i bilen det innebär. Billigare köpa motor(er) på skroten och byta själv om det är standardfelet med motorerna och dom kostar ju numer från 500kr/st på skrot. Fronten river du enkelt då det bara är ett antal plastnitar utöver två bult och två hakar som släpps med torx i hjulhuset om det är som på övriga P2:or. Kostnad 1-2000kr och fina ex för 800kr/st samt eget arbete på nån enstaka timme.
Iom. att du inte specificerar felet så måste man gissa att det är ett av just standardfelen som är enkla att fixa själv utan att det rammlar i väg i kostnad. Rekommenderar INTE att ta bort torkare, byta t-koppling mot rak på spolslangen och sen köra helt torkare/spolning även om det är tillåtet och finns "pluggar" till iaf S60/V70N som XC70 bygger på som gör att bilprovningen inte reagerar över avsaknad av torkare.
Tjena ER!
Stort tack för svar. Felet är motorerna som inte fungerar, och varför dom inte gör det har jag ingen aning om. Har kollat på laga.se samt bildelsbasen och hittat motorer där men trodde det var svårt att byta dom själv. Men som det låter på dig kanske det inte är så svårt. Fick ingen anmärkning sist på torkarna vid besiktningen, är det ett krav på dom verkligen?
Med vänlig hälsning, Strapatts
Nej, det brukar aldrig vara någon som brytt sig men nu när bilprovningen är mer kommersiell så lär dom titta på sånt här som ger merförsäljning i framtiden, ombesiktningar och kanske lite verkstadstjänster.

Men hursomhelst är det helt klart lättare att byta motorer än att konvertera till högtryck, det är inte nåt du ens ska tänka på om det känns som mycket jobb att byta motorn :D
Om du inte har xenon så finns inga krav på torkare el. högtrycksspolning. Jag fick igenom min S60 utan torkare även under statligt tid, var bara fråga om det var krav på rengöring och då var det klart.
Det svåra är ju att riva så man kommer under fronthöljet och kommer åt att byta motorerna men dom sitter ju snabbt åtkomligt med två bult i ramen bara.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.