Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Groggo
Hej! Jag har alltså en xc90 - 05 som efter 45 mil efter inköp började knacka i motorn. Bärgade bilen till Volvo där felsökning gjordes. Troligtvis vevlager cylinder 7. Bilen har gått 15900 mil med fullstämplad servicebok(inte bara auktoriserad) Så till min fråga bör jag byta motor? Priset ligger på 35-50 tusen för begagnad, eller reparera lagret där kostnaden kommer bli 15-20 tusen exklusive moms och delar, + kostnad för urplockning av motor och sen tillbaks. Renovering av motorn skulle landa på ca 60 tusen. Vad skulle ni ha gjort?
av marimbalanguage
Att nån på volvo tror det är dåligt vevlager betyder inte att det är fallet:)
Berätta mer om felsökningen, glitter i oljan? Har dem demonterat tråget och konstaterat att lagret har gjort sitt? Eller "skrotat" motorn efter din beskrivning av problemet?
av Groggo
Felsökningen bestod vad jag förstod av att ta bort tändspolarna. Det var det som gjordes och det rekommenderades motorbyte..
av marimbalanguage
Även om det kanske är lagret, så är det nog inte värt att investera i renovering, eller en begagnad motor på en 10-11 år gammal bil.
Det går att byta vevlager utan att lyfta ur motorn.
av Groggo
Okej. Tack för din åsikt :) jag tycker nog det är värt låt säga 40-50 tusen istället för att en nyköpt bil för 95 tusen bara står :)
av Groggo
Problemet på motorn var väl balansaxellagret? Senare gjorde dom något dräneringshål för fukt eller dylikt. Saken är ju den att vid reparation så kan dom inte lämna garanti på att det inte händer igen då man inte vet orsaken till händelsen om man inte helrenoverar.
Användarvisningsbild
av Allinug
Volvo-verkstäderna verkar gärna vilja byta ut större moduler. Det är väl därför som motorbyte föreslås. Vid motorbyte kommer de att byta mot en okänd motor från skroten. Med okänd menar jag att man inte vet något om hur den skötts.

Jag skulle ha kollat med en annan (mindre) mekanisk verkstad angående reparation. Det finns bra bilverkstäder som tar hälften av Volvo-verkstadens timdebitering. Volvo-verkstäderna verkar ligga runt 1200-1500 kr/tim.
av Groggo
Reparationen skulle isf utföras hos en motorrenoverare ifall vevstaken behövs slipas osv. Volvos pris för reparation utan att felsöka varför det hänt låg på 40 tusen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
går det inte byta till en annan motor som har bättre hållbarhet?
T6? - den är ju ganska nära V8 i effekt o vrid.
2.5T? - går att hitta fina alternativ som inte gått så långt, och den blir relativt ekonomisk i sammanhanget.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.