Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Har haft lite problem med svagt batteri på min V70 T5 -02 på sistone. Batteriet är av högsta klass (Varta Ultra Dynamic AGM 95 Ah) men det har sju år på nacken nu, vilket innebär att det kan vara pensionsmoget. Som ett led i dagnosticerandet mätte jag idag generatorspänningen med voltmeter via pluspolen i motorrummet (ej direkt på batteriet där bak) och fick runt 13,9 V på tomgång med bara de förbrukare igång som alltid är på när man kör bilen (yttre belysning, klimatanläggning, instrument). Enligt den display baserad på vad bilen själv vet om saken som jag har inne i bilen var spänningen något lägre, ca 13,7 V, och visade ingen ökning när jag varvade motorn lite.

Jag tycker dessa värden verkar vara i lägsta laget. Enligt VIDA borde laddspänningen med rådande yttertemperatur (ca 5 grader) ligga på omkring 14,5 V och jag vill minnas att jag mätt upp runt 14,4 V i motorrummet när jag provat detta i varmare väder för ett antal år sedan (men jag kan minnas fel). Kan förklaringen till den låga spänningen vara att batteriet är ganska dåligt laddat och just därför sväljer mycket ström med åtföljande spänningsfall? Har jag problem med generatorn och/eller laddningsregulatorn? Eller är allt normalt trots att det inte riktigt verkar så?

Om det är problem med generatorn och/eller laddningsregulatorn, vad är de hetaste tipsen när det gäller närmare feldiagnos och vad bör man lämpligen göra åt saken? Nämnas bör att bilen rullat omkring 25000 mil och mig veterligen inte tidigare fått några delar bytta som har med generatorn/laddningsregulatorn att göra.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag instämmer helt, lite lågt och dessutom vill AGM batterierna ha lite högre spänning
än konventionella batterier.
Jag har också AGM 95Ah och min laddar alltid runt 14,2- 14,4v.
Så nå´t lurt är det hos dig.
Fram med multimetern o mät allt vad du kommer på......
Vilospänning på batteriet ?
av andersuw
wissel skrev:Jag instämmer helt, lite lågt och dessutom vill AGM batterierna ha lite högre spänning
än konventionella batterier.
Jag har också AGM 95Ah och min laddar alltid runt 14,2- 14,4v.
Så nå´t lurt är det hos dig.
Fram med multimetern o mät allt vad du kommer på......
Vilospänning på batteriet ?
Ja en bit över 14 V är också vad jag skulle vilja se. Just nu har jag batteriet står på laddning och jag vet inte riktigt vad vilospänningen var innan jag började ladda. Är dock rätt säker på att det var långt ifrån fulladdat. Tillräckligt för att starta bilen och för att jag skulle slippa meddelande om låg batterispänning men säkert inte mycket mer eftersom det där meddelandet dök upp när jag höll på och installerade johnnypes CAN-box igår och gjorde det efter rätt kort tid med elen igång men motorn avslagen. Har inte kört mycket sedan dess och om laddningen är lite ur led hjälper det ju inte mycket att köra heller. Så jag tippar på att det kommer att behöva stå på laddning en bra stund.

Erfarenheten säger mig att det nästan alltid är batteriet som är boven i dramat när man har sådana här problem. Men undantag finns ju och det är ju lite onödigt att byta batteriet om det visar sig vara laddningen som är boven i dramat. Min laddare, som är av modell "intelligent" (Biltema 8A), säger i vart fall inget elakt om batteriets hälsotillstånd (avsulfatering, rekonditionering) utan sätter bara igång att ladda det på vanligt sätt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Är batteriet dåligt laddat när du mätte kan spänningen vara lägre speciellt på tomgång...
av andersuw
frasse4 skrev:Är batteriet dåligt laddat när du mätte kan spänningen vara lägre speciellt på tomgång...
OK. Vi får se hur det ser ut när batteriet är ordentligt laddat. Annars hittade jag just den här tråden som kanske signalerar vad det kan vara fråga om i mitt fall:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=101601

Lite dåligt att man uppenbarligen inte får tänd laddlampa trots att laddningen ligger väsentligt under det rätta värdet. Om det nu visar sig att jag har samma fel sätts det heller inga felkoder. Dem har jag redan läst och inte hittat något av relevans.
av rid54
Laddlampan brukar ju oftast vara kopplad så att den larmar om generatorns spänning inte kommer upp till, eller överskrider, batterispänningen. I praktiken. Det den gör (i en av de vanligaste kopplingarna) är att mata fältkretsarna i generatorn med lite startström från tändlåset. När generatorn står stilla lyser lampan, eftersom strömmen går in i generatorn. När generatorn börjar snurra, ger den sig själv fältström och då slocknar lampan (generatorn behöver inget tillskott längre). Det ges ingen indikation på hur mycket generatorn faktiskt ger.

Den spänning du nämner är för låg. Troligen är det regulatorn som strular. På en äldre bil kunde man fundera över om drivremmen slirade (de kan slira tyst...).

Ett gammalt batteri drar oftast inte ner systemspänningen. Allt verkar normalt, men batteriet orkar inte med större urladdningar längre, det är vad man brukar märka. Vilospänningen på ett gammalt (dåligt) batteri är dock lägre än på ett fräscht. Det måste mätas med batteriet losskopplat, fulladdat och efter några timmars vila efter laddning.
Användarvisningsbild
av wissel
Faktiskt riktigt bra CANbox som Johnny konstruerat, jag har alltid visning på
laddspänningen numera, 14,2 är det vanligaste man ser, går ibland upp till 14,4,
har noterat att efter ca 10 mil så sjunker spänningen ner till 13,8 en stund för att
strax gå upp igen, så 13,X är för lite enligt mitt sätt att fundera.
Spännande att höra vilka värden du får efter en fulladdning.....:-)
av andersuw
rid54 skrev:Laddlampan brukar ju oftast vara kopplad så att den larmar om generatorns spänning inte kommer upp till, eller överskrider, batterispänningen. I praktiken. Det den gör (i en av de vanligaste kopplingarna) är att mata fältkretsarna i generatorn med lite startström från tändlåset. När generatorn står stilla lyser lampan, eftersom strömmen går in i generatorn. När generatorn börjar snurra, ger den sig själv fältström och då slocknar lampan (generatorn behöver inget tillskott längre). Det ges ingen indikation på hur mycket generatorn faktiskt ger.
Ja jag är medveten om att det funkar så på lite äldre bilar, tydligen också denna. Men man hade ju kunnat hoppas på något lite mer sofistikerat vid det här laget. Bilen har ju uppenbarligen mätvärden på batteri- och laddspänning att gå på och det hade ju varit bra om den utnyttjat den informationen genom att sätta felkod och/eller tända laddlampa när laddningsvärdet är "out of bounds".
rid54 skrev:Den spänning du nämner är för låg. Troligen är det regulatorn som strular. På en äldre bil kunde man fundera över om drivremmen slirade (de kan slira tyst...).
Ja laddningsregulatorn verkar vara den hetaste kandidaten och då kanske närmast kolen i den. Gissningsvis är felet att generatorn inte orkar få upp spänningen tillräckligt högt snarare än fel på själva regleringen.
rid54 skrev:Ett gammalt batteri drar oftast inte ner systemspänningen. Allt verkar normalt, men batteriet orkar inte med större urladdningar längre, det är vad man brukar märka. Vilospänningen på ett gammalt (dåligt) batteri är dock lägre än på ett fräscht. Det måste mätas med batteriet losskopplat, fulladdat och efter några timmars vila efter laddning.
Jag har inte brytt mig om att mäta efter alla konstens regler ännu. Men när jag mätte något dygn efter fulladdning idag fick jag ca 12.3 V vid mätning i motorrummet med bilen låst (då jag vet att förbrukningen inskränker sig till ca 50 mA). Temperaturen var då ca +5. Jag vet att jag vid motsvarande mätning brukade nå uppåt 12,4 V när batteriet var ganska nytt. Men det tror jag var vid högre utomhustemperatur.

Hur som helst tror jag den klokaste strategin är att försöka få ordning på laddningen först och se hur saker och ting utvecklas sedan det är fixat. Kanske är det dags att byta batteri också men är ännu inte säker på det.
av andersuw
wissel skrev:Faktiskt riktigt bra CANbox som Johnny konstruerat, jag har alltid visning på
laddspänningen numera, 14,2 är det vanligaste man ser, går ibland upp till 14,4,
har noterat att efter ca 10 mil så sjunker spänningen ner till 13,8 en stund för att
strax gå upp igen, så 13,X är för lite enligt mitt sätt att fundera.
Spännande att höra vilka värden du får efter en fulladdning.....:-)
Avslutade laddningen igårkväll. Det tog ca fem timmar att nå den punkt då laddaren ansåg batteriet vara fulladdat vilket pekar på att batteriet trots allt hade lite kräm kvar före laddning. När jag laddade för ett par veckor sedan tog det ungefär dubbla tiden.

När det gäller "vilospänning" på batteriet efter laddning, se närmast föregående inlägg. När jag mätte laddspänningen i motorrummet idag fick jag praktiskt taget samma värde som igår vid tomgång: 13.9 V. Provade idag också att dra på lite varv på motorn (ca 2000 rpm) varvid spänningen steg något men inte mycket (till ca 14.0 V). Under körning med observation av värdena via Johnnys box fick jag lite högre värden än igår och ungefär samma som vid mätning i motorrummet. Värdena tenderade att fluktuera mellan 13.75 och 14 V.
av xxargs
Tångamperemeter som även klarar likström är synnerligen användbart i dessa lägen - klämma om kabeln till batteriet och se om det rusar in ström tex. om batterispänningen är lite låg - då vet man tex. att batteriet tar emot ström om man mäter lägre spänning än förväntat etc.

Ofta är det kombinerad multimeter och tångampermeter i samma enhet - välj en med två ström-mätområden - typ 40 och 400 Ampere då dessa i regel kan mäta med 10 mA upplösning i 40 Ampere-läget medans undvik de (billigare) som bara har 1 mätområdet (400A) och har en upplösning på 0.1 ampere och det är för okänsligt om man skall jaga tjuvströmmar i en bil och är inte värt pengarna fast den är billigare...

Sedan skall man komma ihåg att generatorn ger inte mer än 30% - 50% av maximal generatorströmstyrka på tomgång 800 rpm utan precis så att det klarar bilens normalförbrukning och kanske 10-20 ampere i marginal - det är först när man varvar lite (typ över 1200 rpm på motorn) som den kan ge max med ström.
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]