Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har köpt en v70n 2007 Classic med orginalmonterad Ardic värmare.
Värmaren bränner på och fungerar bra med missljud i fläktmotorn.

Men vid direktstart så ska den gå 60min.
Men min värmare går i 60min men kupéfläkten går bara i ca 20 min.
När man startar värmaren på direktstart så går det ett visst antal minuter och sen startar kupéfläkten på låg hastighet för att vid ungefär 15min ökat sin hastighet.
Men efter ca 20min så slutar kupéfläkten och värmaren fortsätter bara värma motorn.
Oftast när man startar bilen så är motortempen på +75grader

Jag hade dåligt batteri, men nu sitter det ett nytt 100 ah tudor fullladdat men idag när jag kom ut så gick inte kupéfläkten och det var uppskattningsvis 15+ i bilen. Efter 40min vid 0 gradigt.

Hur ska den fungera?
Ska det bli bastuvarmt i kupén vid 0 gradigt väder ute?

Mvh Fredrik Mehlin
Min värmare går en stund innan kupefläkten startar, men sedan går fläkten till värmaren slår av.
johnnype skrev:Nej, jag är rätt säker på att det där med värmereglagen gäller gamla bilar bara. inte V70Nicklas.
Hej Johnny,

Vad får dig att tro att värmereglagen inte gör någon skillnad i det här fallet?

VIDA låter bland annat meddela följande:

"The additional heater is controlled by the ECC climate control system as required. In addition to the above conditions, the Climate Control Module (CCM) also takes the outside temperature, engine coolant temperature (ECT) and the temperature selected into account before a request for the heater to start is made."

Alltså tas hänsyn till vald kupétemperatur när beslut om att starta värmaren fattas och jag ser ingen anledning till att man inte skulle ta hänsyn till den i andra delar av processen heller, särskilt som CCM redan är inblandad i värmarstyrningen.

VIDA säger därutöver följande som möjligen kan vara av intresse med avseende på trådskaparens problem mer allmänt:

"The Climate Control Module (CCM) is activated when the engine coolant temperature (ECT) is greater than +20 °C. The blower fan starts and distributes the air in the passenger compartment.

Certain conditions must be met before the heater can start. These are:

Quantity of fuel greater than 4 liters
No diagnostic trouble codes (DTCs) that will prevent starting are stored in the central electronic module (CEM)
The airbags have not deployed.

When the conditions are met, the heater glow plug is activated for 1 minute. If the voltage has dropped below 11.5 V, the Climate Control Module (CCM) is switched off. The heater and the Climate Control Module (CCM) are stopped if the voltage falls below 11.3 V. A message indicating low battery voltage is displayed in the Driver Information Module (DIM). These voltage values apply even if the heater is operating normally.

To minimize the risk of the fuel pump for the heater failing due to lack of use, the Central Electronic Module (CEM) sends a signal every week to the Combustion Preheater Module (CPM) to activate the pump for approximately 1 second. This takes place when the ignition is switched off."

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.