Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en V70 -01, 2.4, 140hk, bensin. Ett antal gånger senaste tiden har motorn börjat hacka för att sedan stanna. Detta händer oftast (men långt ifrån alltid) efter en skarp högersväng och acceleration upp på motorväg. Efter en svettig stund i en obefintlig vägren med tutande lastbilar som dundrar förbi så hoppar motorn igång igen och STC lampan lyser. Har sedan små tendenser till att hacka och tomgången är lite svajigt böljande. När motorn startas igen nästa gång så går motorn jämnt och STC-lampan är släckt men motorn varnar för emissioner. Detta försvinner dock också efter ett par rundor.

Hittar felkoder P0336, P0340 och P0341 som tydligen kan ha nåt med vevaxelsensorn att göra. Innan jag börjar kolla/köpa sensorer finns det nån som råkat ut för liknande erfarenheter?

/Cruzze
På bmw så funkar det så att är vevaxegivaren defekt så går inte bilen igång och innan den upphör helt så brukar bilen dö under körning, om jag hade felkod på den så skulle jag inte tveka att byta.
Felet märks ofta till en början när motor blir varm att du sedan får igång bilen när den svalnat bekräftar det lite ännu mer att den är defekt.
Tack för svar. Jo jag byter sensorn. Den är ovanligt lättåtkomlig och kostar inte mycket. Felkoder på sensorer brukar dock ibland vara symptom på att andra mindre uppenbara saker fallerat så därav tråden, men förhoppningsvis... :D
//Cruzze
Ohmät den är den oändlig då är den trasig, visar den ett ok värde så värm på den med en värmepistol ändrar den värde så är den trasig.
Det är därför de kan fungera när bilen är kall för att sedan när den blir varm så uppstår glapp som sedan drar ihops sig och bilen svalnar för att sedan starta igen, felet brukar komma mer och mer för att sedan bli permament.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]