Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rgoa
Börjar bli lagom trött på min bil nu känns som de är fel efter fel..
Tog bilen till en resa till Stockholm där den nu fått stå ute i 2 dagar. Ska ta bilen för att åka hem idag men nu startar den ej. Hemma i Göteborg har den gått hur fint som helst men då står den även om garage.
Kan det verkligen vara startmotorn som gått sönder på bilen så plötsligt???
Det är en s60 -05 2.4t

Skulle de nu gå så långt att jag är tvungen att lämna in på verkstad. Har ni Stockholmsbor något tips på en bra sådan?
Bilen står i rosersberg.
Startmotorn driver inte runt motorn alltså? Det händer inget alls när du vrider om nyckeln till startläget?
Kolla kabelanslutningen på startmotorns solenoid. Vanligt med glapp där, och ofta räcker det att bara lossa och trycka tillbaka kabelskon igen för att det ska bli kontakt igen.

Alternativet annars är att rullstarta bilen, om det är en manuell d.v.s. och du kan få tar i ett par pers. som kan knuffa.
av rgoa
Är på jobb just nu men ska ta å kolla det när jag slutat.
Finns folk på boendet som säkerligen kan hjälpa mig annars. Återkommer senare idag med en uppdatering.
Tack för hjälpen.
av kniifen
Precis. Kolla den lilla kabeln till starten. Hade problem med min att det inte hände något när man vred på nyckeln och var man fram och juckade på den kabeln så startade den så fint sen. Kolla här. Är en v70 men borde vara samma.
av rgoa
Fick den inlämnad på verkstad där den stått sen tisdags.
De gjorde felsökning igår och startmotor fungerar hur fint som helst. Har inte hört något idag men han hade läst felkoder och fickt tydligen upp hur många som helst.
Han hade inte varit med om något liknande så har ingen aning vad de kan vara med bilfan
Användarvisningsbild
av wissel
Hoppas dom tog bort all felkoder. För OM det är något fel så återkommer felkod på detta i så fall.
Kollade verkstaden lilla kabeln på Solenoiden på startmotorn?
Många felkoder kan skapas om bilen har ett dåligt/trasigt batteri även om bilen startar under gynnsamma förhållanden.
Om bilen startar när den står hyggligt varmt så kan det möjligen vara halvdålig kontakt just på startmotorn.....
Så allra första åtgärd är "ta bort felkoderna", sedan kolla batteriets verkliga status, gärna med belastningstest.
Slutligen flatstiftet på Solenoiden.
Så skulle åtminstone jag göra....... :P
av rgoa
Ja tyvärr fick jag lämna Stockholm för att åka på jobb i Örebro.
Så jag kan endast ha telefon kontakt med mekaniker.
Enligt honom så ska min startmotor fungera felfritt.
Även mitt batteri är helt nytt knappt 2 månader så har svårt att tro att de är det.
Beträffande felkoderna och vad de kollar vet jag inte.
Verkligen en dålig sits det här jobbet i Örebro är klart på söndag. Är inte bilen klar tills dess så får man ta tåg till Stockholm när den väl blir klar om den nu blir det :???:

Tycker personligen att de är så konstigt att bilen fungerar felfritt hemma i gbg. Men efter en körning till Stockholm samt 2 nätter ute i kyla så vill den inte gå igång.
Användarvisningsbild
av wissel
rgoa skrev:Ja tyvärr fick jag lämna Stockholm för att åka på jobb i Örebro.
Så jag kan endast ha telefon kontakt med mekaniker.
Enligt honom så ska min startmotor fungera felfritt. Tipsa honom om det som skrivits här tidigare
Även mitt batteri är helt nytt knappt 2 månader så har svårt att tro att de är det.
Beträffande felkoderna och vad de kollar vet jag inte.
Verkligen en dålig sits det här jobbet i Örebro är klart på söndag. Är inte bilen klar tills dess så får man ta tåg till Stockholm när den väl blir klar om den nu blir det :???:

Tycker personligen att de är så konstigt att bilen fungerar felfritt hemma i gbg. Men efter en körning till Stockholm samt 2 nätter ute i kyla så vill den inte gå igång.
Felkoderna kan vara hur gamla som helst, dessa bilar loggar det mesta. En del av koderna kan t.ex. ha satts då det förra batteriet sjöng på sista versen.
Men utan en lista på koderna så kan vi bara gissa.

Jag råkade ut för att huvudrelät till motorstyrningen sa upp sig på en av våra V70's. Bilen vägrade starta, dog under färd och kunde sen fungera normalt ett bra tag innan samma visa igen.
Felmedd. i bilens display och även koder från massa olika system för bromsar och annat, med den gemensamma nämnaren att något var galet i kommunikationen.
Inte helt lätt att felsöka, men till slut så botades problemet med ett relä från skroten för en tjuga.

I mitt fall så gick dock startmotorn runt som den skulle! :!:
Får hoppas att din verkstad går metodiskt tillväga och lyckas ringa in felet.

Jag monterade nu armen 'vriden 180 grader', d&arin[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]