Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det blev en diskussion kring fikabordet idag om ACns effektivitet när den är avstängd.

Ena kollegan (vi har alla V70N med helautomatiska ACn med luftkvalitetssensor och aktivt kol i kupéfiltret) sätter ACn på "off" på vintern, då hans argument är att det är ju onödigt om ACns kompressor håller på och komprimerar till kalluft nu på vintern. Off som i knappen "AC on/off" alltså, inte som i fläktvredet på noll.
Andra kollegan hävdar bestämt att om ACn inte är igång helt och hållet så jobbar inte avfuktaren och imman blir värre i kupén.

Själv satt jag mittemellan och tycker bägge argumenten håller rätt bra... :D

Nån som kan sprida lite ljus över det hela?
Med dom vintrarna vi har numera så är min erfarenhet att ACn gör enorm nytta
då den håller bort imman, vill inte åka omkring med "Fiskbil" som så många gör.....
AC = PÅ och alltid i Autoläge, vrider bara på tempvredet nån enstaka gång.
På äldre kompressorer är det dessutom så att det är oljefilmen som håller tätt runt axeln så att inte köldmedia läcker ut. Inte bra om det står stilla hela vintern. Vet inte vilken typ av kompressor som sitter på de där bilarna. På vår V70 -98 har de löst det som så att så fort man slår på defrosterläge så startas AC ändå, även om den är avstängd. Dessutom sitter det en tempgivare som förhindrar AC att gå igång under en viss temperatur, vet inte exakt vilken men runt nollan.
Jag skulle vilja hävda att det inte spelar någon roll, eller snarare att det är onödigt att manuellt stänga av AC:n eftersom den ändå inte kommer jobba för att kyla ner kupén.
Antar att den kommer starta oavsett då man kör på defrostern, så länge utetemperaturen är tillräckligt hög.

Får även anta att klimatanläggningen är smart nog att aktivera kompressorn lite då och så oavsett, eftersom systemet inte mår bra av att stå stilla längre perioder. Oljan som cirkulerar försvinner från tätningarna och gasen läcker ut.
wissel skrev:Med dom vintrarna vi har numera så är min erfarenhet att ACn gör enorm nytta
då den håller bort imman, vill inte åka omkring med "Fiskbil" som så många gör.....
AC = PÅ och alltid i Autoläge, vrider bara på tempvredet nån enstaka gång.
Precis som gubben Wissel säger
Alltid på autoläge.
Jag stänger av den så fort det blir höst och det inte behöver kyla.. däremot åker den på med jämna mellanrum när det behövs p.g.a väder eller folk. :) Om man har fullt med passagerare som håller på och andas en massa kan det lätt bli immigt, samma sak om man dragit in en massa snö i kupén.

Men generellt är den av vintertid.. onödigt att elda för kråkor så att säga.. eller kyla för dem.. eh...

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]