Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har efter mycket om och men bytt klossar samt skivor på samtliga däck.
Detta var min första gång så det var mycket blod tårar och svett men det gick fint efter alla guider samt klipp man sätt.

Problemet är att min handbroms nu inte fungera...
När jag bytte baktill så tog jag loss allt i vanlig ordning men skivan satt något fruktansvärt på båda sidor nästan så de fjädrade till men till slut gick den av.
En kompis till mig förklarade via telefon att de lätt kan bli så när skivorna blir gamla att de bygger upp en liten rostkant på insidan.
Fast jag vet inte riktigt om det var de som var felet för de här satt verkligen ??:-/

Hur som så fick jag på allt igen och skulle ju då ut och testköra allt låter fint och bromsarna fungerar fint alla förutom parkeringsbromsen...
Drar jag den så kan jag ändå köra med bilen.
Vad kan jag ha gjort fel? möjligtvis vad har jag dragit sönder? :(

Det finns mycket belägg kvar på parkerings klossarna så det är inget med det, beställde nämligen nya men satte aldrig på dom för de verkade så avancerat med fjädrar m.m
Och vid det läget ville jag bara hem igen (får stå ute äger inget garage)

Uppskattar hjälp något ENORMT mycket.
Bilen jag har är en S60 -05
Om du är helt säker på att du inte slet loss något när du tog av bromsskivorna bak (vilket är lätt att göra, slet själv loss mina fjädrar för backarna båda sidor när jag bytte på min S60) så kan du testa att justera skruven under damasken vid handbromsspaken.

Fungerar inte det skulle jag plocka av skivorna bak igen och dubbelkolla på att fjädrarna fortfarande sitter styvt fast (de skall inte vara lätta att vicka på).
rgoa skrev:På ena sidan märkte jag att fästen till ena fjädern (kan ej namnet) som sticker ut hade gått av.
http://www.jagrullar.se/pictures/byte_a ... /gamla.jpg
Den fjädern du kan se på bilden.

Vad gör ens den fjädern?
Jag ser två fjädrar på bilden, men antar att du menar den högst upp? Den håller fast bromsbacken. Menar du att fästet på baksidan (bromsskölden) hade gått sönder?
Testa att spänna i bilen först som jag sa. Men jag skulle tippa på att du måste ha den, ja. Svetsa dit fästet igen eller byt bromssköld. Min handbroms tog inte heller när fjädern satt fel. Sedan lossna den helt med ett otroligt konstant skrikande från bromsen. Köpte en ny fjädersats och sedan dess fungerar allt klockrent.
Uppfattat det skall jag absolut göra :)
Själva häftet sitter ju fast med en skruv? Om jag inte minns fel så kanske man man bara fixa en ny skruv.
Hoppas att jag får lite tid över imorgon och greja med det så återkommer jag med resultat tack för att du tar dig tid.
Uppskattas enormt :)
Lossa justerskruven vid spaken, inte förmycket så att vajrarna lossnar från balansarmen under mittkonsolen. Hos Ad, autoexperten, skruvat mm kan du köpa justerskruvar som ersätter den fasta plåtbiten som håller isär backarna(ca200sek). Slipa bort rostkanten på bromstrummorna helt, justera ut backarna så att trummorna precis glider på. Prova att finjustera justerskruven genom ett hjulbultshål innan du återställer bromsoket så att du vet hur du kan efterjustera. Spänn muttern vid spaken till du känner anlägg på backarna. Åk till en extremt brant backe, dra fem hack på spaken och justera skruven vid spaken tills bilen nästan rullar. Du har nu en handbroms som ger svarta streck på asfalt, och har god marginal vid parkering i backe. Kolla temperaturen på trumman med fingret efter några km och efterjustera vid spaken vid behov. Vid nästa hjulbyte kan justering via hjulbultshål göras, men lossa först muttern vid spaken, avsluta med justering vid spaken. Med dessa justerskruvar blir passformen på de backar man köper inte lika viktig och man kan använda omsvarvade trummor utan problem.
Oj Putte62 det låter som du verkligen kan din grej.
Du får ha i åtanke att jag är väldigt färsk när det kommer till att hålla på med sånt här.
Jag uppskattar ditt tips men jag har ingen aning om hur kan går tillväga för att komma dit.
Du har skrivit väldigt bra och förståeligt men jag kan tyvärr inte måla upp en bild i mitt huvud dessutom kommer jag ha slitit bort hälften om mitt hår innan jag får det där att fungera haha.
Han talar om en sån här: http://vparts.se/se/justeringsskruv-for ... -xc90.html

Finns i länken även en sprängskiss på hur den skall monteras. Har suttit från fabrik på många äldre volvomodeller men inte på P2-bilarna. Är ett bra alternativ om en handbromswire från spaken bak till trumman har blivit slapp då den är omständig att byta. Jag föredrar personligen att hålla det original även om många anser att denna justerskruven är kanon. Om du vill slippa allt extra bök så tror jag att du kan klara dig på att enbart byta fjädrar och justera vid spaken, värt att testa iallafall.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]