Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2006. Bytte i stort sett allt i framvagnen i somras. Men nu har jag vid få tillfällen hört ett litet knack ljud ifrån höger fram. Som att jag tog knogen och dunka den försiktigt i plåten en gång.

Det blir inte på järnräls, eller fartgupp, inte när jag bromsar eller zigzag svänger.
Inte ofta utan bara någon gång ibland, och tillslut kom jag på ett exempel. Nu när jag svängde in till huset så när asfalten tog slut och det blev grusväg så är gruset någon cm lägre. Då fick jag ett knack igen.

Vad hade ni misstänkt då?
Stabilisatorstag? För dom köpte jag nog från biltema, allt annat är volvo original eller kvaliteskända fabrikat. Jag drog allt med rätt moment och det har ju varit tyst fram till nu?
Bytt:

Fjäderben
Fjädrarar
övre och undre gummin
Fjäderbenslager
Länkarmar
Stabilisatorstag
hjullager
inre & yttre styrleder
spindelleder
fjäderbensdamasker
styrdamasker
diverse skruvar och muttrar.
bromsbelägg
bromsskivor
småsaker på oken
styrradiebegränsarna

Mesta är volvo original, skf, osv. och drog med momentnyckel enligt haynesboken.
Borde ju inte vara något glapp/klunkande då. Hur ser upphängningen till avgassystemet? Rucka lite på det och se om något låter. Nedre och övre momentstag för motorn kan ju vara värt att kolla. På en gammal V70 jag hade gav det nedre ifrån sig ett missljud när det var slut. Sitter mellan lådan och subframe.
Ska kolla det sen. Men när jag hade den på lyften för någon månad sedan så följde jag avgasystemet och fästena såg friska ut. Ljudet upplever jag komma framme till vänster. Iofs sällan det låter så är ganska oförberedd och kan luras.
Hej!

Bara en fundering.
Bilen har förmodligen rullat ett antal tusen mil.
Har du bytt fjädersätet i samma sväng vid renoveringen av framvagnen?
Om inte.
Det händer att stålbussningen i mitten släpper i vulkningen även på Volvo original del.
Brukar ge ett knirrande ljud, men vem vet. Kanske ett tips.
Köp Volvo original om den har släpt.
De håller betydligt längre än Biltemas av egen erfarenhet.
Om du inte gillar att mecka.
Jag har prövat deras fjädersäte med ett byte tyvärr efter en kort tid, blev Volvo original igen.

Lennart
Japp, fjädersäten bytta. Mindes inte vad det hette så menade dom när jag skrev "gummi uppe nere".
volvo org. kompletterade även med volvos extra gummigrej på fjädrarna för tysta extra.
Idag lät det när jag gjorde en långsam zigzag sväng in på en parkering. Men lyckades inte provocera fram det igen dock.

MEN, jag upptäckte att huven inte var stängd. Får hålla tummarna att det är den som har låtit. Men tror jag hört knackljudet före den dagen jag glömde stänga den helt. Vi får se. :)

Tack för tipsen.
Det var inte huven.

Idag när jag backade ut ifrån min öppna parkeringsruta, vred ratten fullt och gasade mig ut på vägen, då bonkade det till. Leker lite med tanken att det uppstår när chassiet skruvar sig. Ifall det vore fjäderlagren så borde det väsnats på alla fartgupp men då är det tyst.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]