Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Vinterhjulen sitter på och har fått vibrationer /obalans i ett bakhjul.
ContI Ice DUBB 235x65 * 17" med ca 7mm däckmönster. Antaeusfäl. Lättmet.
jag åkte tillbaka till Däckskiftarna o bad dom kolla upp dom nybalanserade hjulen,
dom balanserade upp dessa igen utan kostnad vilket jag tycker är bra service verkligen.
När så det sista hjulet skall balanseras så bara går det inte, dom får värden, trycker dit vikter,
vid koll igen nya värden, dom byter maskin, nya värden, balanserar igen, nya värden.....
Helt enkelt är det något som spökar?
Vad tror ni om detta, Fälg eller Gummi?
Inga märken varken på fälg eller gummit.
Dom säger bara att om vi går vidare = Gummit av för närmare koll, ser framför mig kostnaden
2 nya däck :-O) alternativ ny fälg. Brr.
Vi satte på det hjulet Hö. bak, så långt bort från arslet det bara gick.
Vibration = kvar om än inte så man far ur bilen men irriterande iaf.
Vad tror ni om detta? Fälg eller gummi?????
Vatten i däcken?
Separation som är osynlig?
vad har ni för erfarenheter om detta fenomen?
Alla funderingar mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av wissel
Martinhellström skrev:Punkaspray i däcket?
Oupps, det var en idé. Jag fick ju däcken när jag köpte bilen och då med dryga 8-9 mm mönster.
Jag har inte haft punka men kanske tidigare ägare. Tack för tipset Martin.
Går det isf att tvätta rent eller är däcket kaputt?
Användarvisningsbild
av wissel
volvofantast skrev:Går det inte att ta av däcket och balansera bara fälgen om den blir bra så är det ju däcket och blir det inte bra så är det ju fälgen?
Skall kolla detta med.. :-)-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Det brukar synas rätt bra om fälgen eller däcket är dålig i balanseringsmaskinen.

Min första tanke var just vatten MEN punkaspray låter nästan som det kan vara. Av med däcket o kolla.
Användarvisningsbild
av wissel
Perra83 skrev:Det brukar synas rätt bra om fälgen eller däcket är dålig i balanseringsmaskinen.

Min första tanke var just vatten MEN punkaspray låter nästan som det kan vara. Av med däcket o kolla.
Om det skulle vara Punkaspray är då däcket möjligt att fixa till ?
??:-/
av Jonas_latt
Jag har varit med om punkterings spray. Vi torkade bort allt och ljudet va borta. Ja det blev ett konstigt ljud ibak när det innehöll "vatten".
Men va det en seriöst verkstad? Kunde de inte bara kränga av däcken och kolla då kan de också se om väven e trasig eller något.
Användarvisningsbild
av wissel
Jonas_latt skrev:Jag har varit med om punkterings spray. Vi torkade bort allt och ljudet va borta. Ja det blev ett konstigt ljud ibak när det innehöll "vatten".
Men va det en seriöst verkstad? Kunde de inte bara kränga av däcken och kolla då kan de också se om väven e trasig eller något.
Jovisst kunde dom det MEN nu innan Jul är jag inte sugen på att dra på mig 2 nya Däck alternativt ny fälg. Dom har gjort mer än vad man
kan begära utan att kräva nåt i gengäld . Fortsätter jag just nu så sätter Taxametern igång. Så jag försöker nog åka över helgerna då jag inte ser
några risker i detta?
Bara att det vibrerar lite tillräckligt för att göra mig uppmärksam.
Min Fru känner det inte till exempel ;-//
Vill hellre köpa några julklappar till barnbarnen.... :oops:
Men sticker ner till Handen imorgon bittida o ber dom riva av gummit. I värsta fall får dom sätta
tillbaka det om det inte är gravallvarligt förstås...... :(
Användarvisningsbild
av wissel
Då var det kollat. Gummit av o kollade fälgen i balanseringsmaskinen = OKej 100%
Kollad däcket, torrt o fint, inga synliga konstigheter öht.
Så nu jagas det 2 nya däck.:-(
Blir väl en skillnad på 2mm. mellan framhjulen o bakhjulen, inte kul det heller.
Känns aaaningen för mycket eller ?

Tankade D2an och dieseln var otroliga 0.07:-/L bil[…]

Min v60

Har sålt och köpt bilar ganska regelbun[…]

Räckviddsångest? :-) https://www.by[…]

Brainys V60

Slang uppe vid påfyllningsventilerna som l&a[…]