Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M52TU
Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka obeserverat att oljeförbrukingen stigit ganska markant.
De senaste 700 milen har jag mätt oljeförbrukningen lite noggrannare. Fyra mätningar hittils:

1. 240 mil/liter
2. 250 mil/liter
3, 150 mil/liter
4. 190 mil/liter

Det enda jag kontrollerat hittils är om jag har undertryck vid oljestickan vid tomgång. Det var undertryck där, så vevhusventilationen verkar inte helt satt ur spel i alla fall.

Det som gör mig lite orolig är att tändstift nummer 5 var ganska nedkladdat med olja vid tändstiftsbytet.
Även tändstiftet vid cylinder 1 hade liknande tendens till oljekladd på stiftet.

Bilen har gått 30 000 mil, så det mesta sjunger väl på sista versen, men jag är ändå nyfiken på vad det är som orsakar den höga oljeförbrukningen.

Är det någon som vet om det finns några svaga punkter på dessa motorer som kan påverka oljeförbrukningen?
Typ kolvringar eller turbo.
av andersuw
Jag har kört bilar med T5-motor (i den ursprungliga bemärkelsen d.v.s. femcylindrig högtrycksturbo) från 1996 fram tills nu och inte haft några problem med hög oljeförbrukning på någon av dem trots att de båda gått många mil (runt 25000). Den första var en T5 av allra första generationen (855 T5 -94) och den andra av samma generation som din (V70 T5 -02).

På 855:an hade jag vid några tillfällen problem med oljeläckage snarare än oljeförbrukning, först därför att den så kallade ramlagertätningen (tätningen mellan motor och växellåda) gick sönder och lite senare till följd av igensatt vevhusventilation. På V70n har jag (peppar, peppar) inte haft några oljeproblem av något slag. Den har under de ca 10000 mil jag kört den hela tiden dragit ca en liter olja per 1000 mil och stiften såg, med avseende på motorns kondition, helt perfekta ut när jag bytte dem nyligen.

Mitt allmänna intryck på basis av vad jag läst/hört är också att Volvo inte haft några stora problem med vare sig slitage eller driftsäkerhet på dessa motorer. Vad som är problemet i ditt specifika fall är förstås svårt att säga. Men om du sett signaler, via stiften, på att vissa cylindrar inte riktigt uppför sig som de borde är det väl tyvärr mycket som talar för problem med antingen kolvringar/cylinderlopp eller ventilerna i topplocket. Ett kompressionsprov kanske kan ge viss ytterligare vägledning.
av M52TU
Om det vore oljeläckage så skulle hela undersidan av bilen var dränkt av olja med tanke på mängderna som försvinner.

Det som gör mig så förbryllad är att problemet kommit ganska fort.
Från att knappt ha dragit någonting till att förbruka ganska stora mängder.

Ska kolla stiften igen och kanske göra ett kompprov. Då kan jag kika insugsröret också.

Har åkt turbobil av annat märke, den bilen gick med liknande oljeförbrukning i 6000 mil tills turbon rasade.
Efter turbobytet halverades oljeförbrukningen.

Dock verkar det ju väldigt ovanligt med rasade Mitsu-sniglar.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]